Ciekłe kryształy w nanoporach wytwarzają zaskakująco duże ujemne ciśnienie

Astronomia/fizyka | 1 godz. temu

Ujemne ciśnienie rządzi nie tylko Wszechświatem czy kwantową próżnią. Zjawisko to, choć odmiennej natury, pojawia się między innymi w ciekłych kryształach wypełniających nanopory. W Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie zaprezentowano metodę, która po raz pierwszy pozwoliła oszacować wielkość ujemnego ciśnienia w przestrzennie ograniczonych układach ciekłokrystalicznych.

Teksański zjadacz jadowitych węży

Humanistyka | 1 godz. temu

W ludzkim koprolicie ze stanowiska Conejo Shelter w południowo-zachodnim Teksasie znaleziono nieugotowane kości, łuski i ząb jadowy węża z rodziny żmijowatych. Zespół Elanor Sonderman z Texas A&M University podkreśla, że to 1. bezpośredni dowód archeologiczny na spożycie jadowitych węży.

SpaceX i NASA prowadzą śledztwo ws. wypadku kapsuły Crew Dragon

Astronomia/fizyka | 1 godz. temu

SpaceX i NASA prowadzą śledztwo w sprawie eksplozji kapsuły Crew Dragon. Dotychczas nie ujawniono żadnych szczegółów. Wkrótce po wypadku, który miał miejsce 20 kwietnia podczas testów naziemnych, SpaceX oświadczyła, że doszło do „anomalii”. Wiadomo jedynie, że chodzi o awarię silnika kapsuły. Nad miejscem testów sfotografowano chmurę pomarańczowego dymu

Córka naszego programisty potrzebuje pomocy

Medycyna | 2 godz. temu

Bez Jacka, naszego programisty i administratora, nie było by KopalniWiedzy. Teraz Jacek, a raczej jego córka, potrzebują naszej pomocy. Jeśli możecie, przekażcie swój 1% dla Jowity.

Witamina D pomaga chorym na raka jelita grubego

Medycyna | 2 godz. temu

Wyniki małego badania klinicznego sugerują, że uzupełnianie chemioterapii wysokimi dawkami witaminy D może przynosić korzyści pacjentom z przerzutuąącym rakiem jelita grubego.

Już jedna sesja ćwiczeń przygotowuje grunt pod korzystne zmiany pamięciowe

Psychologia | 2 godz. temu

Już pojedyncza sesja ćwiczeń wystarczy, by zwiększyć aktywację obwodów mózgowych związanych z pamięcią, w tym hipokampa, który kurczy się z wiekiem.

Autonomiczny cewnik wspomoże pracę kardiochirurga

Technologia | 4 godz. temu

Bioinżynierowie z Boston Children's Hospital zaprezentowali pierwszego robota medycznego, zdolnego do autonomicznego przemieszczania się w organizmie. Dotychczas stosowane roboty medyczne były sterowane za pomocą dżojstików, zaprezentowano też urządzenia, którymi sterowano np. za pomocą pola magnetycznego.

Precyzyjna egzekucja sprzed 2 tys. lat

Humanistyka | 7 godz. temu

Około 2 tys. lat temu na wyspie Tasos przeprowadzono egzekucję za pomocą precyzyjnego pchnięcia włócznią. Stracony został umięśniony ~50-letni mężczyzna, który przed śmiercią musiał być więziony. W jego mostku widniał niemal idealnie okrągły otwór, co początkowo zmyliło antropologa Anagnostisa Agelarakisa, który podejrzewał, że to anomalia rozwojowa pod postacią wrodzonego ubytku w mostku (sternal foramen).

Mikroroboty do czyszczenia zębów i nie tylko

Technologia | wczoraj, 18:22

Inżynierowie, dentyści i biolodzy z University of Pennsylvania opracowali mikroskopijne roboty do czyszczenia zębów. Naukowcy wykazali,  że dwa typy robotów – jeden pracujący na powierzchni i drugi dostosowany do pracy w ciasnych miejscach – są w stanie wykorzystać aktywność katalityczną do niszczenia biofilmów bakteryjnych.

Popularny dodatek do żywności wywołuje cukrzycę i otyłość?

Zdrowie/uroda | wczoraj, 14:16