Odkryto nieznany gatunek psa-hieny

Doktorant z University of Pennsylvania odkrył skamieniałe szczątki nieznanego dotychczas gatunku psowatych. Cynarctus wangi, nazwany tak na cześć Xiaominga Wanga kuratora w Muzeum Historii Naturalnej z Los Angeles i szanowanego eksperta ds. mięsożernych ssaków, żył na wschodnim wybrzeżu Ameryki Północnej przed 12 milionami lat. Zwierzę należało do wymarłej podrodziny Borophaginae, znanej z potężnych szczęk, którymi kruszyły kości. Pod tym względem przypominały one dzisiejsze hieny - mówi odkrywca Steven E. Jasinsky.

Znalezisko jest wyjątkowe i pod tym względem, że na badanym terenie rzadko dość rzadko znajduje się szczątki zwierząt lądowych pochodzące ze wspomnianego okresu. Znacznie częściej spotykane są skamieniałe pozostałości zwierząt morskich, które fosylizują łatwiej, niż zwierzęta lądowe.

Początkowo Jasinsky i jego współpracujący z nim profesor Steven C. Wallace, sądzili, że mają do czynienia ze szczątkami znanego gatunku, jednak badania porównawcze wykazały kilka istotnych różnic.

Borophaginae były rozpowszechnione w Ameryce Północnej pomiędzy 30 a 10 milionów lat temu. Ich ostatni przedstawiciel wyginął przed około 2 milionami lat. Cynarctus wangi to jeden z ostatnich przedstawicieli tej zróżnicowanej podrodziny. Prawdopodobnie przegrał on konkurencję z przodkami dzisiejszych dzikich psowatych. Odkrywcy sądzą, że pomimo potężnych szczęk C. wangi nie żywił się wyłącznie mięsem. Z jego zębów wnioskujemy, że mięso stanowiło prawdopodobnie około 1/3 diety tego gatunku. Mógł się on żywić też roślinami oraz owadami, zatem jego dieta bardziej przypominała dietę niewielkiego niedźwiedzia niż psa - mówi Jasinsky.

Cynarctus wangi pies-hiena Borophaginae