DARPA o przyczynach nieudanego testu hypersonicznego samolotu
DARPA poinformowała o wynikach śledztwa w sprawie nieudanego testu Hyper Sonic Test Vehicle 2 (HTV-2), który odbył się 11 sierpnia 2011 roku. Po kilkuminutowym locie systemy kontrolne pojazdu skierowały go w stronę powierzchni oceanu.
Test zakończył się częściowym sukcesem. Wykazał on, że pojazd jest stabilny, zatem projekt aerodynamiczny został dobrze wykonany. HTV-2 przez 3 minuty leciał z prędkością 20 machów (24 500 km/h).
DARPA informuje, że mniej więcej w 9. minucie testu doszło do wstrząsu, w wyniku którego uruchomiły się systemy bezpieczeństwa i skierowały pojazd w stronę oceanu, gdzie się rozbił.
Jak poinformował dyrektor DARPA Keigham J. Gabriel, wspomniany wstrząs był potężny. Aż 100-krotnie przekraczał obciążenie, do jakiego zaprojektowano HTV-2. Mimo to wszystkie mechanizmy zadziałały, automatyczny pilot odzyskał kontrolę nad pojazdem i wprowadził procedurę awaryjną. To bardzo ważny dowód pokazujący, że udoskonaliliśmy naszą wiedzę na temat aerodynamicznej kontroli lotu hipersonicznego - dodał Gabriel.
Zdaniem komisji badającej wypadek, doszło do niespodziewanej degradacji osłony termicznej pojazdu, co z kolei wywołało liczne wstrząsy, które uruchomiły system awaryjny. DARPA liczyła się z możliwością degradacji osłony, jednak nastąpiła ona szybciej niż sądzono.
Do wypadku doszło przy prędkości około 21 000 km/h, gdy, jak sądzą eksperci, od pojazdu zaczęły odrywać się duże kawałki osłony termicznej.
Komentarze (5)
radsun, 23 kwietnia 2012, 20:19
Jak na rok 201 to i tak bardzo dobre osiągnięcie
Mariusz Błoński, 23 kwietnia 2012, 21:09
Jak na 2011 też świetne Poprawione.
xpil, 23 kwietnia 2012, 21:20
W nagłówku RSS u mnie ciągle jest 201. GReader zbuforował czy co...
este perfil es muy tonto, 24 kwietnia 2012, 13:27
UFO ich zestrzeliło
mikroos, 24 kwietnia 2012, 22:56
Na bank ktoś rozpylił hel.