Tajemnicza struktura z dna Jeziora Tyberiadzkiego
Na dnie Jeziora Tyberiadzkiego na głębokości około 10 metrów (218,5-219,5 metrów poniżej poziomu morza) znaleziono dziwną kamienną strukturę. Archeolodzy nie wiedzą, do czego służyła ani ile ma lat. Stożek o wysokości 10 i średnicy 70 m zbudowano z nieociosanych bazaltowych kamieni i głazów. Szacuje się, że waga konstrukcji sięga 60 tys. ton.
Podobne kopce występują w innych rejonach globu. Czasem wykorzystywano je do oznaczania miejsca pochówku.
Stożek odkryto w 2003 r. podczas badania sonarem południowo-zachodniej części jeziora. Później stanowiskiem zajmowali się nurkowie, którzy ustalili, że kopiec utworzono z głazów o długości nawet 1 metra. Jak napisano w International Journal of Nautical Archaeology, nie dało się zauważyć oczywistego schematu konstrukcyjnego ani wytyczających granice ścian. Kamienie nie noszą śladów ciosania czy rzeźbienia.
Archeolodzy sądzą, że kopiec to konstrukcja pierwotnie lądowa, która została zalana przez wzbierające jezioro. By stwierdzić, do czego służyła i czy był to np. kurhan, trzeba przeprowadzić wykopaliska skoncentrowane na pozyskaniu artefaktów. Dodatkowo umożliwią one datowanie.
Bazując na pobliskich megalitycznych fenomenach (np. stanowisku Khirbet Beteiha, które składa się z 3 koncentrycznie ułożonych kamiennych kręgów), specjaliści podejrzewają, że kopiec ma ponad 4 tys. lat.
Niewykluczone, że budowa została zlecona przez przywódców z Khirbet Kerak, największego miasta regionu w 3. tysiącleciu p.n.e. Naukowcy podkreślają, że bez względu na pochodzenie, kierujący przedsięwzięciem musieli być uzdolnionymi planistami i ekonomistami. Poza tym budowa wymagała dużych nakładów pracy i zorganizowanej społeczności.
Komentarze (21)
Belisariusz, 10 kwietnia 2013, 18:41
na głębokości 218,5-219,5 m
Czego to jest głębokośc bo napewno nie jeziora?
Voytec, 10 kwietnia 2013, 18:53
Belisariusz - dokładnie. Skoro jezioro ma 43 m max głębokości to ci płetwonurkowie musieli chyba mieć zajeniezłą do tego podwodną glebogryzarkę żeby zryć ze 200 m dna . Poza tym znalazł ktoś info na temat genezy powstania jeziora. Wiki o tym milczy - w dziale historia podaje tylke znaczenie jeziora w starożytności a 'googlując see of galilee' trudno się przebić przez religiny bełkot to rzetelnych informacji. Jeżeli ta struktura była kiedyś lądowa i maiłaby zostać zalana to jezioro musiałoby powstać stosunkowo bardzo niedawno. Znalazłem że jest ono ewidentnie powulkaniczne. Ale dramat akcji musiałoby się rozgrywać przecież max kilka tysięcy lat temu. Czyli mielibyśmy do czynienia z tragedią Pompejów tylko na 100 razy większą skalę kilka tysięcy lat wcześniej... Atlantyda ?
Sławko, 10 kwietnia 2013, 19:25
Lustro jeziora znajduje się 209 m p.p.m. Chodziło więc pewnie o to, że ta dziwna struktura znajduje się 218,5-219,5 m p.p.m. (pod poziomem morza!)
(pewnie ktoś błędnie przetłumaczył)
Z tego wynikałoby, że owa struktura znajduje się ok. 10 m pod powierzchnią wody.
Jezioro więc mogło istnieć znacznie wcześniej niż powstanie tej struktury. Być może tylko poziom wody był mniejszy i mniejsze było jezioro.
Budowla mogła postać wówczas np. na brzegu jeziora.
Nie musiało dochodzić do żadnej wielkiej katastrofy. Poziom mógł podnosić się stopniowo.
Anna Błońska, 10 kwietnia 2013, 20:29
Dziękuję za zwrócenie uwagi
A strukturę zalały wzbierające wody. Jak zauważył Sławko, mógł być to stopniowy powolny proces.
maciekk, 11 kwietnia 2013, 13:57
A może skoro to jezioro powulkaniczne, to cała ta struktura to po prostu efekt podwodnej erupcji? Powstawanie regularnie uformowanych kolumn bazaltowych nie jest znowu takie rzadkie np. http://en.wikipedia.org/wiki/Giant's_Causeway
rumcajs69xxl, 16 września 2018, 19:47
autor i czytający nie mają zielonego pojęcia o czym piszą - gdyby powierzchnia jeziora była na poziomie 209 m ppm - to byłaby olbrzymia depresja, chyba najgłębsza na świecie - skrót ppm - oznacza ilość cząsteczek na milion innych - natomiast poziom terenu oznacza się jako npm - nad poziomem morza - przyjmuje się go jako poziom "0"
wilk, 16 września 2018, 20:18
@rumcajs69xxl Well… https://pl.wikipedia.org/wiki/Jezioro_Tyberiadzkie
https://pl.wikipedia.org/wiki/P.p.m.
rumcajs69xxl, 16 września 2018, 21:16
to jest poprawny zapis
wilk, 17 września 2018, 03:28
Rozjaśnij mi proszę, w którym miejscu widzisz ów niepoprawny zapis „ppm” (bez kropek), by odkopywać temat sprzed 5 lat, bo nijak nie mogę doszukać się miejsca z błędem.
Lustro wody: -209 m n.p.m. (209 m p.p.m.)
Struktura: -219 m n.p.m. (219 m p.p.m., 10 metrów pod lustrem wody jeziora)
Wszystko to już zostało wyjaśnione parę lat temu czy też coś mi umyka?
KONTO USUNIĘTE, 17 września 2018, 08:39
Jak się ma tak seksowny nick, to się pewnie myśli "tą" główką, a nie głową.
rumcajs69xxl, 17 września 2018, 13:36
piszesz równie zrozumiale jak Pytia - wyjaśnij o czym piszesz, lub o kim
rumcajs69xxl, 17 września 2018, 15:07
1. cytuję - Na dnie Jeziora Tyberiadzkiego na głębokości około 10 metrów (218,5-219,5 metrów poniżej poziomu morza) , moim błędem było że nie wpisałem kropek.
2.Ty również popełniasz ten błąd w tym co cytujesz jako wyjaśnienie - mieszasz skróty n.p.m. i p.p.m które oznaczają coś zupełnie innego - nad poziomem morza ( n.p.m. ) są to lądy i pod poziomem morza ( p.p.m. ) są to depresje
3.poza tym to nie ja odkopałem ten temat - pojawił się wśród innych tematów na bocznym panelu jakiejś innej strony i mnie zainteresował
Mariusz Błoński, 17 września 2018, 15:58
Jezioro Tyberiadzkie znajduje się w depresji (dolinie ryftowej) w północnej części tektonicznego Rowu Jordanu. Jest najniżej położonym jeziorem słodkowodnym na Ziemi (źródła podają, że lustro wody waha się między 208 a 213 m p.p.m.). Skoro p.p.m. oznacza "pod/poniżej poziomu morza", a obiekt znaleziono ok. 10 m pod lustrem, to przyjąwszy, że znajdowało się ono 208,5-209,5 m p.p.m., wszystko się zgadza (208,5-209,5 plus 10 daje 218,5-219,5).
To fragment abstraktu z International Journal of Nautical Archaeology: "We report the discovery of conical stone pile built of large, natural, unhewn basalt cobbles and boluders measuring c. 70 m in diameter at depth of -218.5—-219.5 m".
KONTO USUNIĘTE, 17 września 2018, 16:07
Lubię się wtrącać:
za mądrze wilk napisał, więc Tobie uproszczę:
209 p.p.m. = -209m n.p.m.
219m p.p.m. = -219m n.p.m.
Jeszcze się upewnię: widzisz minus?
thikim, 17 września 2018, 16:55
W wysokości i głębokości nie ma ujemnych wielkości. I tu ma rację. Językową.
Może jeszcze napiszecie: minus dwa metry szerokości LOL
KONTO USUNIĘTE, 17 września 2018, 17:36
thikim, 17 września 2018, 17:40
Wysokość metacentryczna to nie jest wysokość.
Podobnie jak sprawiedliwość społeczna to nie jest sprawiedliwość.
KONTO USUNIĘTE, 17 września 2018, 17:41
Mało wiesz:
https://www.amw.gdynia.pl/images/AMW/Menu-zakladki/Nauka/Zeszyty_naukowe/Numery_archiwalne/2006/Mironiuk,_Pawledzio.pdf
PS
przesuń thikim Twój ostatni post, pod ten mój, a będzie jasność.
PS2
A tak w ogóle, to gdzie Ty thikim widzisz mianowanie wysokością i głębokością tych liczb, które podajemy z wilkiem.
thikim, 17 września 2018, 18:07
Znaczy się Ty sobie edytujesz po tym jak ktoś coś napisze pod Tobą i teraz ten ktoś ma przeprosić i przenieść swój post poniżej? To już jest bezczelność.
A to przepraszam, jak to nie była wysokość i głębokość tylko jakieś tam Wasze tajne liczby to masz rację - nie znam ich. Tylko w takim razie te liczby lepiej sobie wymieniajcie w PW a nie publicznie.
KONTO USUNIĘTE, 17 września 2018, 18:24
Oczywiste, że nie zauważyłem Twojej odpowiedzi i oczywiste, że moja edycja nastąpiła po Twojej wypowiedzi. Jakie przeprosiny? Nie bezczelność, tylko za ciężki dla thikima żart.
rumcajs69xxl, 18 września 2018, 01:11
pod względem matematycznym masz rację, jednak merytorycznie popełniasz błąd - wszyscy zapomnieliście o meritum dyskusji - wg. art. odkryte obiekty leżą 219 m pod powierzchnią morza, a powierzchnia jeziora leży na wysokości 209 m pod powierzchnią morza - byłaby to 2 pod względem głębokości depresja na świecie - większa jest tylko depresja Morza Martwego - 419 m p.p.m. ( jeszcze się upewnię, ta kreseczka przed 4 to nie minus tylko myślnik )
Wszyscy dyskutujecie o mało znaczących szczegółach, a nikt nie zwrócił uwagi na bzdurę zapisaną w artykule
Muszę się przyznać do niewiedzy i posypać głowę popiołem sprawdzałem wcześniej w innym zródle - nie wiem czemu nie było tam jeziora Tyberiadzkiego
==================================================================
http://www.naukowiec.org/tablice/geografia/najglebsze-depresje-swiata_786.html
W poniższej tabeli przedstawiono 10 najgłębszych obszarów depresyjnych na świecie wraz z głębokością w [m p.p.m.] oraz nazwą państwa na którego terytorium się znajdują.