Galaktyka z ogonem

| Astronomia/fizyka
CFHT/Coelum

Astronomowie z Laboratoire d'Astrophysique de Marseille odkryli strumień gazu o długości 300 000 lat świetlnych. Złożony z wodoru strumień wydobywa się z galaktyki NGC 4569 i jest pięciokrotnie od niej dłuższy. Specjaliści od dawna wiedzieli, że NGC 4569 zawiera mniej wodoru, niż powinna. Nie mieli jednak pojęcia, gdzie gaz znika. Nie mieliśmy żadnego dowodu na usuwanie gazu z galaktyki - mówi Luca Cortese z International Centre for Radio Astronomy Research. Teraz nowe obserwacje ujawniły strumień gazu rozciągający się za galaktyką. Pierwszy raz coś takiego widzimy. Bardzo nas cieszy fakt, że po pomiarach masy tego strumienia okazało się, że gazu jest tyle, ile brakuje w dysku galaktycznym.

NGC 4569 znajduje się w Gromadzie w Pannie odległej od Ziemi o około 54 miliony lat świetlnych. Galaktyka wędruje przez Gromadę z prędkością około 1200 km/s i zdaniem doktora Cortese to właśnie jej względna prędkość w stosunku do całej gromady powoduje wyciąganie gazu z galaktyki. Wiemy, że wielkie gromady potrafią uwięzić olbrzymie ilośći gorącego gazu. Gdy więc galaktyka trafia do takiej gromady odczuwa ciśnienie tego zgromadzonego gazu, podobnie jak odczuwamy wiatr na twarzy. I to ciśnienie może usuwać materię z galaktyki - wyjaśnia uczony. Zdaniem Cortese w przyszłości możemy odkryć wiele galaktyk z długim ogonem gazu.

NGC 4569 galaktyka gaz Gromada w Pannie