Galaktyka maliną płynąca

| Ciekawostki
blmurch, CC

Astronomowie, którzy poszukiwali w obłoku molekularnym Sagittarius B2 (Sgr B2) śladów aminokwasów, zamiast tego natknęli się na mrówczan etylu. Na Ziemi jest on składnikiem zapachowym wielu produktów roślinnych – kojarzy się go m.in. z wonią cytryn, truskawek, malin czy rumu – co skłoniło naukowców do wysnucia wniosku, że obszary w pobliżu centrum Drogi Mlecznej również mogą pachnieć i smakować jak te letnie owoce.

Sgr B2 znajduje się w odległości 120 parseków od centrum naszej Galaktyki. Badacze posłużyli się 30-metrowym radioteleskopem milimetrowym IRAM, znajdującym się na górze Pico Veleta na południu Hiszpanii. Dzięki niemu mogli przeanalizować promieniowanie elektromagnetyczne, emitowane przez gęsty i gorący rejon interesującego ich obłoku molekularnego (Large Molecule Heimat). Ponieważ Sagittarius B2 otacza nowo powstałą gwiazdę, wysyłane przez nią promienie są absorbowane przez krążące wokół cząsteczki gazu, a następnie reemitowane z różną energią, uzależnioną od typu związku.

W tym samym obłoku naukowcy wykryli również cyjanek n-propylu. Cyjanek i mrówczan są największymi cząsteczkami, jakie dotychczas znaleziono w przestrzeni kosmicznej.

Dr Arnaud Belloche z Instytutu Radioastronomii Maxa Plancka w Bonn i jego współpracownik Robin Garrod z Uniwersytetu Cornella odebrali aż 4000 unikalnych sygnałów z Sgr B2, ale na razie udało im się przeanalizować mniej więcej połowę. Zidentyfikowaliśmy ok. 50 cząsteczek, w tym dwie, których wcześniej nie widywano w kosmosie – podsumowuje Belloche. Wierzy on, że w najbliższych latach odnajdziemy w kosmosie cegiełki życia. Jego nadzieja jest uzasadniona, gdyż odkryte ostatnio związki są tak samo duże i złożone, jak najprostszy aminokwas glicyna, a nie dalej jak w zeszłym roku ten sam zespół wpadł na trop aminoacetonitrylu (NH2CH2CN), który przy odpowiedniej temperaturze reaguje z wodą, dając glicynę. Niekiedy astronomowie mają problem z odróżnieniem od siebie poszczególnych substancji, gdyż najlepsze ich źródła zawierają tyle "rozmaitości", że sygnały się na siebie nakładają.

Sagittarius B2 Sgr B2 obłok molekularny mrówczan etylu maliny