Można zamawiać Surface

| Technologia
Microsoft

Microsoft zaczął przyjmować zamówienia na tablet Surface z systemem Windows RT. Początkowo urządzenie będzie dostępne w trzech wersjach. Model z 32 gigabajtami pamięci flash będzie sprzedawany w cenie 499 USD. Za takie same urządzenie z Touch Cover (to osłona na wyswietlacz, pełniąca jednocześnie rolę fizycznej klawiatury) trzeba będzie zapłacić 599 dolarów. Wersja z 64 gigabajtami i Touch Cover została wyceniona na 699 USD.

Użytkownicy będą mogli osobno dokupić Touch Cover za 119,99 USD. Natomiast za Type Cover, czyli osłonę monitora spełniającą rolę klawiatury, ale wyposażoną w poruszające się klawisze, lepiej odzwierciedlające pracę na klawiaturze, będziemy musieli zapłacić 129,99 dolarów.

Od 26 października można będzie też nabyć tablet w sklepach Microsoft Store na terenie USA i Kanady.
Początkowo Surface trafi do siedmiu krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Chin, Francji i Niemiec.

Sprawdziły się zatem przewidywania analityków, którzy twierdzili, że ze względu na naciski swoich partnerów Microsoft będzie musiał wysoko wycenić tablet. Na tyle wysoko, by nie mógł on konkurować ceną z podobnie wyposażonymi tabletami HP czy Lenovo. Głównym konkurentem Surface'a mają być urządzenie Apple'a. Wysoka cena tabletu Microsoftu może spowodować, że w porówaniu ze sprzętem Apple'a nie będzie on wydawał się atrakcyjny. Na pewno zaś trudno będzie przekonać doń osoby, które kupowały znacznie tańsze urządzenia z systemem Android.

Surface z Windows RT korzysta z 10,6-calowego wyświetlacza o rozdzielczości 1366x768 pikseli, czterordzeniowego SoC (system-on-chip) Nvidia Tegra 3, 2 gigabajtów pamięci RAM, dwóch kamer 720p HD, głosników stereo, dwóch mikrofonów, żyroskopu, kompasu, akcelerometru i czujnika światła. Wyposażono go w Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth 4.0, USB 2.0, czytnik kart microSDXC, wyjście słuchawkowe oraz wyjście wideo. Wraz z systemem użytkownik otrzyma Office Home and Student 2013 RT Preview (Word, PowerPoint, Excel, OneNote), SkyDrive, IE10 oraz aplikacje Xbox Viceo, Music i Games.

W chwili obecnej trudno jest ocenić, jaki wpływ na rynek będzie miało pojawienie się Surface'a. Musimy jednak pamiętać, że niedawno pojawiły się informacje, jakoby Microsoft chciał iść w ślady Apple'a i zostać producentem zarówno urządzeń jak i oprogramowania. Przyszłość pokaże, czy taka strategia sprawdzi się w przypadku koncernu z Redmond.

Warto też zauważyć, że firma stosuje nieco inną strategię niż jej główni rywale - Apple i Google. Microsoft proponuje ten sam system operacyjny dla tabletów, pecetów i serwerów, a osobny - chociaż bazujący na tym pierwszym - system dla smartfonów. Apple i Google oferują wspólny system dla smartfonów i tabletów, a osobny dla pecetów (w przypadku Google'a  systemem tym ma być ChromeOS).

Surface tablet Microsoft