Pięć planet krąży wokół Tau Ceti?

| Astronomia/fizyka

W pobliżu Tau Ceti, gwiazdy znajdującej się w odległości zaledwie 12 lat świetlnych od Ziemi, odkryto prawdopodobnie pięć planet. Jedna z nich może znajdować się w strefie zamieszkania, a zatem okrąża gwiazdę w odległości pozwalającej na istnienie ciekłej wody. Masa wspomnianej planety może wynosić nawet 4,3 masy Ziemi, co oznacza, że jest to najmniejsza znana nam planeta w strefie zamieszkania.

To odkrycie jest zgodne z coraz bardziej popularną teorią mówiącą, że praktycznie każda gwiazda ma planetę oraz że w naszej galaktyce występuje wiele zdatnych do zamieszkania planet wielkości Ziemi. One są wszędzie, nawet tuż za progiem - mówi Steve Vogt z University of California, Santa Cruz.

Nowo odkryte potencjalne planety to niewielkie obiekty o masie 2-6,6 raza większej od masy Ziemi. Ta, która znajduje się w strefie zamieszkania okrąża swoją gwiazdę w czasie 168 dni ziemskich. Nie jest możliwe określenie jej składu, ale nie sądzę, by była to planeta skalista - stwierdził główny autor badań, Mikko Tuomi z brytyjskiego University of Hertfordshire. To może być 'wodny świat', ale obecnie to tylko przypuszczenia.

Tau Ceti jest nieco mniejsza i nieco mniej jasna od Słońca. Od dawna poszukiwano jej planet, ale dopiero ostatnio, po przeanalizowaniu wyników 6000 obserwacji wykonanych za pomocą trzech urządzeń zauważono sygnały, które mogą wskazywać na obecność planet. Podczas analizy uczeni wykorzystali nową technikę, która polega na dodawaniu sztucznych sygnałów do danych i przeprowadzaniu różnych testów porównujących te sygnały z uzyskanymi danymi. Naukowcy mają nadzieję, że ich technika ułatwi odnajdywanie małych planet.

Jeśli przypuszczenia się potwierdzą i wokół Tau Ceti rzeczywiście krążą planety, to gwiazda stanie się zapewne celem intensywnych badań. To jeden z naszych najbliższych sąsiadów, jest tak jasna, że w niedalekiej przyszłości możemy być w stanie badać atmosferę jej planet. Fakt, że znajdujemy układy planetarne tak blisko Ziemi wskazuje, iż są one czymś normalnym w Drodze Mlecznej - uważa James Jenkins z Universidad de Chile i University of Hertfordshire.

Tau Ceti planety strefa zamieszkania woda