Odkryto ambulans dla DNA

| Medycyna
dix; sxc.hu

Zespół z Uniwersytetu w Toronto odkrył, w jaki sposób poważnie uszkodzone DNA jest transportowane wewnątrz komórki.

Naukowcy wiedzieli, że poważnie uszkodzone DNA jest zabierane na naprawę do wyspecjalizowanych "szpitali" w komórce. Wielką tajemnicą pozostawało [jednak], jak się tam dostaje. Właśnie odkryliśmy ambulans i trasę, jaką pokonuje - opowiada prof. Karim Mekhail.

Kanadyjczycy natrafili na ambulans - kompleks białek motorycznych - badając komórki drożdży.

Autorzy publikacji z pisma Nature Communications odkrył również, że szpital (jądrowy kompleks porowy) naprawia uszkodzenia DNA niedokładnie. Choć naprawione DNA może się nadal replikować, zawiera nieprawidłowe instrukcje, co może prowadzić do nowotworu.

Proces pozwala komórce przeżyć uraz, ale dużym kosztem. Genom komórki jest upośledzony, ale nadal stabilny i zdolny do replikacji, a to zazwyczaj przepis na katastrofę.

Daniel Durocher z Mount Sinai pomógł Kanadyjczykom prześledzić losy uszkodzonego DNA, stosując zaawansowane techniki mikroskopowe. Badania wykazały, że ambulans jest konieczny, by zepsuty materiał genetyczny skutecznie zmienił położenie w jądrze.

Badając ich rolę w nowotworzeniu, zespół Mekhaila szuka kolejnych ambulansów DNA oraz alternatywnych szlaków ich przemieszczania. Spodziewamy się, że to może nam pomóc w identyfikacji celów dla nowej klasy leków przeciwnowotworowych.

Naukowcy od dawna szukali ambulansów. Teraz spodziewamy się, że istnieje więcej niż jeden rodzaj takich karetek. To ekscytujące, bo to zupełnie nowy obszar badań.

ambulans DNA uszkodzenie jądrowy kompleks porowy szpital kompleks białek motorycznych Karim Mekhail