Wyjaśniono, czemu binturong orientalny pachnie jak popcorn

Photo courtesy of Carolina Tiger Rescue

Biolodzy z Duke University rozwikłali zagadkę, czemu binturong orientalny (Arctictis binturong) pachnie popcornem z masłem. Okazuje się, że w jego moczu znajduje się związek, stanowiący składnik aromatu nie tylko prażonej kukurydzy, ale i tostów czy gotowanego ryżu.

superiphi (Joelle Nebbe-Mornod), CC

Wcześniej naukowcy próbowali szukać odpowiedzi, badając wydzielinę gruczołów zapachowych spod ogona binturonga. Jak można się domyślić, niewiele to dało.

Tym razem autorzy publikacji z pisma The Science of Nature - Naturwissenschaften analizowali próbki moczu, uzyskane w czasie rutynowego badania 33 zwierząt z Carolina Tiger Rescue, azylu z Pittsboro w Karolinie Północnej.

Próbki zbadano za pomocą chromatografii gazowej ze spektrometrią mas (GC-MS). W ten sposób w urynie zidentyfikowano 29 związków. W każdej próbce znajdowała się 2-acetylo-1-pirolina (2-AP), która zapewnia popocornowi dobrze wszystkim znany, przyjemny zapach.

Co więcej, 2-AP należała do substancji, które z czasem zaczynały dominować. Naukowcy przekonali się o tym, gdy przesyłkę z moczem przetrzymano na gorącej płycie lotniska (wonna przesyłka miała trafić do Thomasa Goodwina z Hendrix College w Arkansas).

Samce wydzielają więcej 2-AP niż samice. Fakt, że związek ten występował u wszystkich binturongów, w dodatku w stosunkowo dużych stężeniach, oznacza, że może to być sygnał pt. byłem/byłam tu. Poza tym może on pozwalać zidentyfikować płeć osobnika - wyjaśnia Lydia Greene.

2-acetylo-1-pirolina powstaje w ziarnach kukurydzy w czasie pękania, gdy ciepło uruchamia reakcję Maillarda (reakcję między cukrami redukującymi i aminokwasami).

Christine Drea, profesor antropologii ewolucyjnej z Duke University, podkreśla, że temperatury konieczne do uzyskania 2-AP przewyższają temperatury osiągane fizjologicznie przez większość zwierząt. Jak więc otrzymać woń gotowania bez gotowania? Podejrzewając, że charakterystyczny zapach moczu, którym binturongi pokrywają swoje łapy i ogony, bierze się z czegoś w jedzeniu, naukowcy przeszukali pod kątem obecności 2-AP ich karmę. Choć to jedyna gotowana rzecz w ich menu, niczego nie znaleziono...

Bardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest, że 2-AP powstaje, gdy mocz wchodzi w kontakt z bakteriami oraz innymi mikroorganizmami ze skóry, sierści lub jelita. Drea wyjaśnia, że na tej samej zasadzie bakterie produkują związki zapachowe, rozkładając pot.

binturong orientalny Arctictis binturong popcorn z masłem 2-acetylo-1-pirolina 2-AP Lydia Greene Christine Drea