Mniejsza grupa jest bardziej ofiarna

| Psychologia
401K, CC

Osoby z większą liczbą znajomych na Facebooku przeznaczają mniej pieniędzy na działalność charytatywną, niż osoby z mniejszą liczbą znajomych. Profesor Kimberley Scharf z University of Warwick przeanalizowała dane z witryny JustGiving.com i odkryła, że istnieje negatywna korelacja pomiędzy ilością darowanych pieniędzy a wielkością grupy znajomych na Facebooku. Średnio wraz z każdym dodatkowym znajomym użytkownicy Facebooka przeznaczają o 2 pensy mniej na działalność charytatywną.

Ostatnie badania potwierdzają wcześniejsze spostrzeżenia poczynione przez profesor Scharf. W listopadowym numerze International Economic Review uczona opublikowała artykuł, w którym stwierdziła, że duże grupy społeczne z mniejszym prawdopodobieństwem dzielą się informacjami o akcjach charytatywnych, co przekłada się na mniejsze dotacje. Okazuje się bowiem, że w im większej grupie społecznej ludzie się znajdują, tym mniej czują się odpowiedzialni za przekazywanie informacji o akcjach charytatywnych i wspomagania takich akcji. Dzieje się tak, gdyż spodziewają się, że informacja zostanie przekazana przez znajomych, którzy dodatkowo wspomogą datkiem działalność charytatywną. „Problem w tym, że każdy myśli tak samo i w efekcie od osób posiadających duże grupy znajomych wpływa mniej pieniędzy niż od tych, którzy mają mniejsze grupy społeczne” - mówi uczona.

Profesor Scharf odkryła też, że ilość pieniędzy nie zależy tylko od wielkości grupy społecznej ale i od wysiłku, jaki należy włożyć w ich zdobycie. Na JustGiving najpopularniejszym sposobem zbierania pieniędzy jest bieganie, jednak najwięcej pieniędzy zbierają triathloniści. Zrobienie czegoś fizycznie wyczerpującego i poproszenie małej grupy przyjaciół o wsparcie jest znacznie bardziej efektywne, niż oczekiwanie, że większa grupa wesprze coś, co wymagało mniej wysiłku - stwierdza Scharf.

działalność charytatywna Facebook grupa znajomi