Finansowy priming
Naukowcy z Uniwersytetu w Hajfie przeprowadzili ciekawy eksperyment, pokazujący, w jaki sposób informacje ze świata finansów mogą wpływać na podejmowanie decyzji. Podczas eksperymentu zastosowali znaną od dawna w psychologii technikę primingu. Polega ona na zwiększeniu prawdopodobieństwa wykorzystania przez człowieka danej kategorii poznawczej poprzez wcześniejsze wystawienie go na działanie bodźca zaliczanego do tej kategorii.
Jeśli np. wracając wieczorem z kina, w którym obejrzeliśmy horror, usłyszymy w domu skrzypiące drzwi, nasza wyobraźnia może podsunąć nam obraz czyhającego mordercy. Jeśli nie wracalibyśmy z kina, a np. z pracy, prawdopodobnie skrzypienie zinterpretowalibyśmy np. jako sprawkę przeciągu lub domowego zwierzaka.
Badanych podzielono na dwie grupy. Jedna z nich czytała historię biznesmena, który podejmował duże ryzyko inwestycyjne i dzięki temu zarobił sporo pieniędzy. Druga grupa zapoznała się z historią biznesmena, który nie chciał ryzykować i dzięki temu nie poniósł strat.
Następnie obu grupom dano do przeczytania raport finansowy dotyczący anonimowej spółki giełdowej. Później badanym zadano serię pytań na temat papierów wartościowych tej spółki.
Okazało się, że osoby z grupy, która czytała o biznesmenie podejmującym ryzyko i odnoszącym korzyści, oceniała papiery spółki wyżej, niż osoby czytające historię o ostrożnym biznesmenie.
Priming, jak się okazuje, może też wpływać na podejmowane przez nas decyzje finansowe, czyniąc je mniej lub bardziej ryzykownymi.
Komentarze (0)