Odkryto nową grupę wspólnie poruszających się gwiazd

| Astronomia/fizyka
Roser et al, 2017

Niemiecko-węgierski zespół astronomów odkrył nieznaną dotychczas grupę wspólnie poruszających się młodych gwiazd. Znaleziono ją w podgrupie Górny Centaur-Wilk wchodzącej w skład asocjacji Skorpiona-Centaura.

Asocjacja Skorpiona-Centaura (Sco-Cen) to asocjacja gwiazdowa składająca się z młodych masywnych gwiazd typu O i B. Znajduje się w odległości średnio 400 lat świetlnych od Ziemi i jest najbliższym nam regionem, gdzie na masową skalę powstają gwiazdy. Podgrupa Górny Centaur-Wilk niemal w całości składa się z obszarów formowania się gwiazd. Wolna od takich obszarów jest jedynie jej południowo-wschodnia część. I to właśnie tam astronomowie pracujący pod kierunkiem Sigfrieda Rösera z Uniwersytetu w Heidelbergu zauważyli zwartą wspólnie poruszającą się grupę młodych gwiazd.

Grupa nazwana V1062 Sco Moving Group (V1062 Sco MG) znajduje się w odległości 570 lat świetlnych od Ziemi. W jej skład wchodzą 63 gwiazdy. Wśród nich znajduje się 12 o potwierdzonych prędkościach kątowych i paralaksach, 31 o potwierdzonej prędkości kątowej lub paralaksie i 20 kandydatów do tej grupy wyłonionych metodą punktów zbieżnych, czytamy w artykule opublikowanym przez autorów odkrycia. Mimo, że gwiazdy są młode i poruszają się razem, to ich wiek wynosi od 4 do 25 milionów lat. Naukowcy nie potrafią w tej chwili wyjaśnić, skąd się bierze ta różnica.

Ruch wspomnianych gwiazd jest silnie ze sobą powiązany. Rozrzut ich prędkości nie przekracza 1 km/s. Masy gwiazd oszacowano na od 0,7 do 2,6 mas Słońca.

gwiazda asocjacja Skorpiona-Centaura V1062 Sco MG