Najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów polimerowych FRP
W Rzeszowie otwarto najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów polimerowych FRP (ang. Fiber-Reinforced Polymer). Kładkę rowerową, bo niej mowa, zaprojektowali pracownicy Politechniki Rzeszowskiej. Znajduje się ona przy moście Karpackim w Rzeszowie. To kolejny taki obiekt, który zawdzięczamy badaniom prowadzonym przez zespół prof. Tomasza Siwowskiego z Katedry Dróg i Mostów.
Specjaliści podkreślają, że popularność mostowych konstrukcji kompozytowych w Polsce rośnie. Jak wyjaśniono w komunikacie prasowym, głównym powodem są doskonale własności mechaniczne i wysoka trwałość kompozytów FRP. Dodatkowymi zaletami konstrukcji kompozytowych są: mała masa (lekkość) i pełna prefabrykacja oraz związane z nimi łatwość i szybkość montażu.
Za pomocą kładki zwiększono szerokość użytkową mostu Karpackiego. Powstała ona na konstrukcji wsporczej ciepłociągu. Ponieważ nowa kładka jest oparta na podporach istniejącego mostu, który powstał w 1973 r., projektanci zdecydowali o przyjęciu rozwiązania konstrukcyjnego o minimalnym ciężarze własnym.
W kompozytach umieszczono światłowody. Dzięki nim będzie można kontrolować stan techniczny i monitorować zachowanie kładki w czasie użytkowania. Wdrożono system oparty na włóknach światłowodowych DFOS (ang. distributed fibre optic sensors). Jak tłumaczą autorzy publikacji pt. "Najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP" [PDF], włókna zostały umieszczone pomiędzy tkaninami laminatów przed procesem infuzji, czyli przesyceniem zawartości formy płynną żywicą poliestrową z wykorzystaniem próżni.
Nie grozi im więc np. uszkodzenie czy zniszczenie przez czynniki środowiskowe albo ludzi. By ograniczyć ingerencję w strukturę laminatów, zastosowano czujniki światłowodowe bez osłon (ich średnica wynosi 250 μm). Do włókien pomiarowych zostały dospawane końcówki przyłączeniowe, które zostały wzmocnione osłonami w kolorze żółtym, co umożliwiło wyprowadzenie ich z konstrukcji - napisali prof. dr hab. inż. Siwowski, dr inż. Maciej Kulpa, dr inż. Mateusz Rajchel (wszyscy z PRz) oraz mgr inż. Dariusz Oboza (Promost Consulting).
Po ukończeniu kładki przeprowadzono badania pod obciążeniem statycznym (płyty drogowe) i dynamicznym (studenci).
Kładka ma prawie 105 m (jej długość całkowita wynosi 104,94 m). Pierwszy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP powstał w 2016 r.
Komentarze (0)