Gatunek rozpoznany po budowie penisa

W Modogu w południowo-wschodnim Tybecie odkryto nowy gatunek makaka. Macaca leucogenys, bo o nim mowa, od gatunków sympatrycznych (M. mulatta, M. thibetana, M. assamensis i M. munzala) różni się m.in. zaokrągloną żołędzią i pokrytą ciemną sierścią moszną (pozostałe małpy mają strzałkowate genitalia i białe moszny).

Autorzy publikacji z American Journal of Primatology podkreślają, że M. leucogenys różni się też od innych makaków dość jednolitą barwą sierści na grzbiecie, stosunkowo bezwłosym i krótkim ogonem, bladymi-białymi wibryssami, okrągłym i pokrytym ciemną skórą pyskiem oraz długimi i gęstymi włosami na karku.

Nowy gatunek zajmuje szeroki zakres habitatów: od tropikalnego lasu na wysokości 1395 m, przez pierwotny i wtórny wiecznie zielony las liściasty na wysokości 2000 m, po las mieszany na wysokości 2700 m.

Makakowi zagrażają kłusownictwo i budowa hydroelektrowni. Budowa hydroelektrowni będzie skutkować zniszczeniem i zalewaniem dużych obszarów wzdłuż rzek, a więc potencjalnych habitatów makaka M. leucogenys. Imigracja dużej liczby ludzi do pracy przy tamach będzie się [zaś] wiązać z nasileniem kłusownictwa, wylesianiem, konstrukcją nowych dróg i baraków mieszkalnych dla ekip.

Cheng Li, Peng-Fei Fan i Chao Zhao opisali nowy gatunek na podstawie 738 zdjęć wykonanych podczas bezpośrednich obserwacji i za pomocą aparatów pułapkowych ustawionych w 4 wąwozach.

[Modog] to obszar, gdzie, częściowo ze względu na konflikty polityczne, przeprowadzono bardzo mało badań naukowych - podkreśla Paul Garber, redaktor naczelny American Journal of Primatology.

Odkrycie nowego gatunku sugeruje, że w rejonie tym może występować więcej nieznanych małp - dodaje Zhao, specjalista z Dali University.

makak Macaca leucogenys Modog Tybet Cheng Li Chao Zhao