Dostarczanie leków przeciwnowotworowych dzięki neutrofilom

| Medycyna
frostnova, CC

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Waszyngtonu zaprezentowali po raz pierwszy sposób na dostarczenie do guza leków "przymocowanych" do krwinek - neutrofilów.

Zespół prof. Zhenjia Wanga współpracował z kolegami ze Spokane i z Chin. Komórki nowotworowe wszczepiano w bok myszy. Następnie guz naświetlano bliską podczerwienią, powodując stan zapalny i uwolnienie białek przyciągających neutrofile.

Później naukowcy powlekali nanocząstki złota przeciwciałami anty-CD11b, które obierają na cel aktywowane neutrofile (powstawały NPs-CD11b).

Gdy guz naświetlano podczerwienią, interakcja światła z nanocząstkami prowadziła do powstania ciepła, które zabijało komórki nowotworowe. W sytuacji układowego wyeliminowania neutrofilów odkładanie nanocząstek w guzie zostawało zniesione. Co ważne, wychwyt nanocząstek nie wpływał na aktywację i transmigrację neutrofilów.

Akademicy wyjaśniają, że w przyszłości z nanocząstkami będzie można łączyć leki przeciwnowotworowe, np. doksorubicynę. Dzięki temu będzie można je dostarczać bezpośrednio do nowotworu, nie szkodząc okolicznym tkankom.

neutrofile przeciwciała anty-CD11b nanocząstki złota stan zapalny bliska podczerwień ciepło Zhenjia Wang