Myślenie o czasie zmniejsza skłonność do oszukiwania

| Psychologia
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Dave Stokes, CC

Zastosowanie primingu (zwiększenia prawdopodobieństwa wykorzystania przez człowieka danej kategorii poznawczej poprzez wcześniejsze wystawienie go na działanie bodźca zaliczanego do tej kategorii) słowami dotyczącymi pieniędzy podwyższa, a wyrazami dot. czasu zmniejsza prawdopodobieństwo oszukiwania.

Francesca Gino z Harvardzkiej Szkoły Biznesu i Cassie Mogilner ze Szkoły Whartona na Uniwersytecie Pensylwanii przeprowadziły serię 4 eksperymentów. W ich trakcie ochotnicy zajmowali się różnymi zadaniami, w tym łamigłówkami językowymi, poszukiwaniem słów piosenek czy liczeniem, które miały aktywować koncept pieniędzy, czasu lub czegoś naturalnego.

Później badani pracowali nad pozornie niezwiązanymi z wcześniejszym etapem zagadkami. Autorki artykułu z pisma Psychological Science zachęcały do osiągania jak najlepszych rezultatów, oferując dodatkowe pieniądze za każde kolejne rozwiązanie. Ochotnicy mogli oszukiwać, składając raport o wynikach, bo arkusze wyglądały na anonimowe, a po zakończeniu eksperymentu poddawano je recyklingowi. Nikt nie wiedział jednak o tym, że na kartkach znajdowały się numery identyfikacyjne, pozwalające porównać liczbę rzeczywiście rozwiązanych zagadek z liczbą podaną przez badanego. W ten sposób ustalono, że priming pieniężny nasilał tendencję do oszukiwania. W pierwszym eksperymencie oszukiwało 87,5% ludzi wystawionych na oddziaływanie bodźców związanych z pieniędzmi i 66,7% poddanych primingowi słowami neutralnymi. Ci pierwsi oszukiwali też w większym stopniu, powiększając uzyskany wynik o wyższą liczbę rozwiązanych zagadek. Myślenie o czasie ograniczało skłonność do oszukiwania: tylko 42,2% ochotników z tej grupy zmieniło swój wynik.

Kolejne eksperymenty pokazały, że powiązania między pieniędzmi i oszustwem oraz czasem i oszustwem można wyjaśnić samorefleksją bądź jej brakiem. Priming czasowy skłaniał ludzi do skonstatowania, że sposób spędzania czasu składa się na to, jakie życie wiodą. To z kolei stanowiło zachętę, by zachowywać się tak, by być z siebie dumnym [...].

Gino i Mogilner zaznaczają, że choć, oczywiście, z moralnego punktu widzenia lepiej myśleć o czasie, to ludzie zwracają większą uwagę na pieniądze.

priming czas pieniądze oszukiwanie tendencja Francesca Gino Cassie Mogilner