Składnik szafranu chroni przed rakiem wątroby

| Medycyna
biskuit, CC

Krocyna, karotenoid występujący w szafranie, chroni przed rakiem wątrobowokomórkowym (ang. hepatocellular carcinoma, HCC).

Celem naszego badania była ocena [...] działania głównego składnika szafranu - krocyny - na raki wątroby, które wywołano chemicznie u szczurów. Interesował nas też mechanizm, leżący u podłoża przeciwguzowego działania karotenoidu - podkreślają członkowie zespołu prof. Amra Amina z Uniwersytetu Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Naukowcy analizowali przeciwutleniające, przeciwzapalne, antyproliferacyjne i proapoptyczne działanie krocyny in vivo. Dodatkowo przeprowadzili analizę sieciową różnic ekspresji genów w tkankach zwierząt, którym podano krocynę i takich, u których przed wywołaniem HCC karotenoidu nie zastosowano. W dalszej kolejności na komórki linii HepG2 (ludzkie komórki nowotworu wątroby) oddziaływano różnymi stężeniami krocyny.

Autorzy publikacji z pisma Recent Patents on Anticancer Drug Discovery wykazali, że podana przy indukowanym HCC krocyna wpływa antyproliferacyjnie i proapoptycznie. Gdy zahamowano czynnik transkrypcyjny NF-kB, karotenoid działał przeciwzapalnie. Podczas badań in vitro związek zatrzymywał cykl komórkowy na fazie S i G2/M, wywoływał apoptozę i zmniejszał stan zapalny. Analiza sieciowa sugeruje, że to NF-kB pełni funkcję centrum regulacyjnego i to ten kompleks białkowy powinny obierać na cel przyszłe leki.

szafran krocyna karotenoid rak wątrobowokomórkowy NF-kB linia HepG2 Amr Amin