W koszulce Supermana egzamin pójdzie lepiej

| Psychologia

Sesja zbliża się wielkimi krokami, więc wyniki badań prof. Karen Pine z University of Hertfordshire są jak najbardziej na czasie. Pokazały one bowiem, że w koszulce ze znakiem Supermana czy białym fartuchu ludzie czują się silniejsi, sympatyczniejsi czy mądrzejsi.

Nosząc koszulkę Supermana, studenci uznawali się za bardziej sympatycznych i lepszych od innych studentów. Kiedy zapytano ich, ile byliby w stanie fizycznie podnieść, osoby w T-shirtach Supermana sądziły, że są silniejsze od kolegów w gładkich koszulkach bądź własnych ubraniach.

Podczas rozwiązywania testów zdolności umysłowych okazało się, że ochotnicy w koszulkach superbohatera zdobywali średnio 72% punktów, w porównaniu do średnio 64% u osób w gładkich T-shirtach. Podobną poprawę rezultatów zaobserwowano, gdy studenci ubierali białe fartuchy. Włożenie białego fartucha zwiększało ostrość umysłu, bo wskutek primingu przyjmowano cechy kojarzone z byciem doktorem.

Badania opisane w książce pt. Mind What You Wear: The Psychology of Fashion pokazują, że ubranie oddziałuje na procesy poznawcze, w tym percepcję, bo ludzie uwewnętrzniają (internalizują) jego symboliczne znaczenie.

Pine stwierdziła, że kobiety biorące udział w testach matematycznych wypadały gorzej, gdy nosiły kostiumy kąpielowe niż swetry. Wcześniej specjalistka odnotowała, że w depresyjnym nastroju przedstawicielki jej płci częściej decydują się na dżinsy.

ubranie internalizacja symboliczne znaczenie koszulka T-shirt Superman fartuch Karen Pine