Przeszczepione neurony przyjmują się w mózgu biorcy

| Medycyna
mararie, CC

Część przeszczepionych neuronów "przyjmuje się" w mózgach szczurów po udarze.

Dziś udar prowadzi do trwałych uszkodzeń, ale w przyszłości mózg będzie można naprawić, zastępując w czasie przeszczepu obumarłe komórki nowymi. Pierwszy krok w tym kierunku uczynili naukowcy z Uniwersytetu w Lund.

Szwedzi wykazali, że niektóre neurony wszczepione do uszkodzonych udarem szczurzych mózgów stają się ich częścią i reagują prawidłowo, gdy dotyka się pyska bądź łap zwierząt.

Naukowcy uzyskali z komórek ludzkiej skóry indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste. Następnie wyhodowano z nich neurony korowe. Wyniki eksperymentów opisano w artykule, który ukazał się w piśmie Brain.

Parę lat temu zespół z Centrum Komórek Macierzystych w Lund wykazał, że przeszczepianie tego typu komórek do kory szczurów po udarze sprawia, że zwierzęta lepiej się poruszają. Wtedy Szwedzi nie mieli jednak pewności, czy mózg naprawdę tworzy działające połączenia z przeszczepionymi neuronami. Teraz wykazano, że tak.

W ramach studium akademicy posłużyli się wieloma nowoczesnymi metodami, w tym rejestracją aktywności przeszczepionych neuronów czy optogenetyką. Okazało się, że różne części mózgu gospodarza tworzą normalne połączenia z przeszczepionymi neuronami, a te ostatnie zmieniają swoją aktywność podczas dotykania pyska i łapy gryzoni.

Po raz pierwszy zademonstrowano coś takiego. Fakt, że niektóre nowe neurony dostają sygnały z mózgu gospodarza w normalny sposób, wskazuje, że stały się one jego częścią i były w stanie zastąpić część obumarłych komórek - opowiada Zaal Kokaia.

To podstawowe badania. Nie da się powiedzieć, kiedy będziemy gotowi, by zacząć eksperymenty na pacjentach. Cel jest jednak jasny: opracowanie metody leczenia, która pozwoli naprawić uszkodzony udarem mózg. Obecnie nie ma sposobu leczenia, który mógłby odtworzyć [utracone] funkcje, gdy minie pierwsza godzina od udaru - podsumowuje Olle Lindvall.

udar przeszczep neurony indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste sygnał Zaal Kokaia Olle Lindvall