(Nie)gotowi na wszystko
Często powtarza się, że zagorzali miłośnicy gier akcji biernie przyjmują przebieg wydarzeń na ekranie. Psycholodzy z Uniwersytetu Stanowego Iowa zauważają jednak, że gry wideo inaczej oddziałują na dwa rodzaje uwagi kognitywnej (dowolnej) - proaktywną i reaktywną - upośledzając wyłącznie tę pierwszą (Psychophysiology).
Uwagę proaktywną można opisać jako rodzaj gotowości na coś, co zaraz się wydarzy. Kiedy dana osoba zna konkretną grę, wie np., jakie działanie powinna podjąć, np. wziąć klucz, by przejść na następny poziom. Uwaga reaktywna rozgrywa się "w czasie", na bieżąco, gdy gracz zostaje np. zaskoczony przez pojawiającego się znikąd wroga.
Amerykanie posłużyli się prostym zadaniem wzrokowym, by zmierzyć uwagę proaktywną i reaktywną u osób często i sporadycznie oddającym się grom wideo. Psycholodzy oparli się na zapisie fal mózgowych i reakcjach behawioralnych. Uczestnicy eksperymentu mieli zidentyfikować kolor słowa w dwóch sytuacjach: gdy barwa i znaczenie wyrazu były zgodne oraz rozbieżne.
Akademicy z Iowa zauważyli, że reakcje "na bieżąco" nie różniły się w obu grupach, natomiast EEG i wskaźniki dot. zachowania wykazały znaczne upośledzenie uwagi proaktywnej u zagorzałych graczy. Dane wskazywały na zredukowanie aktywności mózgu oraz na zaburzenia zachowania związanego ze zdolnością utrzymywania uwagi. Potwierdza to wyniki innych badań, które unaoczniały powiązania częstego grania na komputerze/konsoli z ADD, czyli zaburzeniem koncentracji bez nadpobudliwości.
Komentarze (3)
marximus, 16 października 2009, 16:47
ciekawa badania, szkoda że nie powiedzieli jakich gier byli to fani. gry akcji na komputerze/konsoli to szerokie pojęcie. Sądzę że inny wpływ na umysł będzie miała gra np diablo, inny TombRaider, inny Doom, a inny FPS w sieci jak COD4.
lando, 16 października 2009, 19:51
Nie zgadzam się. Jestem żywym dowodem, że grając w gry, w których potrzebny jest świetny reflex polepsza uwagę proaktywną i reaktywną. Grając w gry samemu doszedłem do rozróżnienia tych pojęć nazywając je reflexem statycznym (proaktywna) i reflexem dynamicznym (reaktywna).
Gry trenujące uwagę proaktywną:
http://im-space.de/
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sleep/sheep/reaction_version5.swf
Zauważyłem, że z wiekiem o wiele trudniej sobie wytrenować dobrą uwagę proaktywną. Kiedyś potrafiłem w parę dni uzyskać reakcję na poziomie 130-140ms w im-space. Teraz znacznie bardziej muszę się skupić i pare dni się pobawić, żeby dojść do tego rezultatu. Dodatkowo jak potrafiłem się dostatecznie dziwnie w mózgu skupić to potrafiłem trafić 50ms jedną kropkę : )
Gry trenujące uwagę reaktywną:
http://games.mochiads.com/c/g/ninja-glove/ninja-glove.swf (ta gra po dłuższym graniu bardzo polepsza relfex. Na początku osiągałem score 500. Teraz 950. Po tygodniowym graniu po kilkanaście minut dziennie)
http://70.85.109.171/albino_flash010/tunnl(www.albinoblacksheep.com).swf
Ktoś dla kogo te dwie powyższe gry stały się za proste niech odpali Cheat Engine, a w nim speed hack procesu, który uruchamia gry.
Po takim treningu bardzo realnie polepsza się uwaga reaktywna (reflex dynamiczny). Ja po takim treningu zauważyłem, że nie tyle mam znakomicie lepszy reflex, ale potrafię szybciej myśleć czasami.
Dodatkowo uważam - na podstawie mojego przypadku - że takim reflexem można uratować komuś lub sobie życie w ekstramalnej sytuacji. A jak ktoś gra w gry typu Quake, Unreal to jest to bardzo przydatne.
lucky_one, 18 października 2009, 11:36
Też mam wrażenie, że w pewnym sensie gry mogą poprawiać refleks oraz szybkość myślenia w stresowych sytuacjach. Może słabszy odczyt był spowodowany tym, że mózg reagował mniej emocjonalnie, a bardziej na zasadzie wyuczonych odruchów lub chłodnej kalkulacji?
Kiedyś słyszałem o tym, że podobno gracze komputerowi są w stanie mieć refleks.. porównywalny z dawnymi rewolwerowcami, lub nawet nieco szybszy.. Też chyba jakieś badania czasu reakcji były robione. I dla rewolwerowców podana była wartość 0,13s, a gracze osiągali 0,12s..
Uważam że wszystko zależy od tego, jak gra się w gry komputerowe.. Jeśli ktoś stawia sobie zadania, a nie włącza najniższy poziom trudności lub kody, to refleks może ulec znacznej poprawie. Podobnie zdolność myślenia i analizy, jeśli ktoś gra np w strategie czy rpg.