Trwają testy 80-rdzeniowego procesora
Intel przekazał kolejne informacje, dotyczące 80-rdzeniowego procesora, o którym pisaliśmy przed kilkoma miesiącami. Okazuje się, że firma ma już testowy model układu.
Powierzchnia procesora wynosi 275 milimetrów kwadratowych, czyli tyle, ile współczesnego układu Xeon przeznaczonego dla serwerów. Procesor składa się ze 100 milionów tranzystorów, a jego maksymalna wydajność to 1,8 biliona operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę, czyli 1,8 teraflopsa. Aby uzmysłowić sobie jego moc wystarczy powiedzieć, że najpotężniejszy obecnie superkomputer świata – BlueGene/L – korzysta ze 131 000 procesorów, a jego najwyższa zmierzona wydajność wynosi 367 Tflops.
Intel zaznacza, że gotowy produkt może różnić się od kości testowej, a w jego skład może wejść inna liczba rdzeni.
Gerry Bautista, szef wydziału zajmującego się projektami układów scalonych o mocy liczonej w skali tera powiedział, że zastosowane technologie zostaną wykorzystane w części, ale na pewno nie we wszystkich produktach Intela.
Każdy z rdzeni testowej kości ma wbudowany ruter, który łączy ten rdzeń z czterema sąsiadami. Taka budowa ma ułatwić w przyszłości zastępowanie starszych technologii, nowszymi. Układ testowy nie posiada na razie pamięci podręcznej.
W przyszłości pod każdym z rdzeni zostanie umieszczona przypisana dla niego pamięć, z którą rdzeń będzie łączył się również za pomocą rutera. Pozwoli to na szybszą komunikację pomiędzy rdzeniem a pamięcią podręczną. Co więcej dzięki temu produkcja całego procesora stanie się tańsza, ponieważ pamięć będzie wykonywana podczas osobnego procesu technologicznego, znacznie tańszego niż stosowany do wyprodukowania procesora.
Intel zwrócił dużą uwagę na pobór energii przez nowy układ. Aby uczynić go jak najmniejszym, każdy z rdzeni został podzielony na 12 części, a każda z tych części może być niezależnie od innych wyłączana, gdy nie jest potrzebna. Mechanizmy oszczędzające energię wbudowano także w rutery. Mogą one przechodzić w stan uśpienia, w którym ciągle przekazują sygnały pomiędzy rdzeniami. W stanie uśpienia pobierają o 10% mniej energii.
Kolejnym pomysłem na jej zaoszczędzenie jest możliwość wprowadzenia pamięci podręcznej w stan czuwania. W stanie tym pamięć jedynie przechowuje dane, ale zużywa o 50% mniej energii niż zwykle. Pamięć można też całkowicie wyłączyć. Oszczędność energii wynosi wówczas 80%.
Pierwsze 80-rdzeniowe procesory będą gotowe do produkcji pomiędzy 2010 a 2015 rokiem. Intel planuje wyposażyć je do tego czasu w rdzenie dedykowane do specjalistycznych zadań, jak np. kryptografia czy wirtualizacja. Muszą też w międzyczasie pojawić się aplikacje, które będą w stanie skorzystać z mocy 80-rdzeniowego układu.
W tej chwili Intel przetestował swój procesor przy trzech różnych ustawieniach zegara. Gdy kość pracowała z częstotliwością 3,16 GHz, zużycie energii wynosiło 62 waty, a wydajność układu – 1,01 Tflops. Procesor potrzebował do pracy napięcia rzędu 0,95 V. Po zwiększeniu częstotliwości taktowania zegara do 5,1 GHz zapotrzebowanie na energię wzrosło do 175 watów, podawane napięcie zwiększono do 1,2 V, a wydajność układu wyniosła 1,63 Tflops.
Zegar podkręcono też do 5,7 GHz. Wówczas przy wydajności 1,81 teraflopsa procesor zużywał 265 watów przy napięciu 1,35 V.
Komentarze (9)
Gość anonim, 12 lutego 2007, 18:00
zastanawia mnie dlaczego jak pracowal pan dla c*p(y)a to newsy nie byly takie fajne jak teraz ?
Gość MoonX, 12 lutego 2007, 19:05
Bo c*p/IE mial szefa, red.naczów a płacili od słowa albo od krótkiej informacji
Gość FF 4.0-ixquick(nowy nick), 12 lutego 2007, 20:53
Pomyślmy ekstremalnie.
AMD pokazał w 2004 procesor 3.3-THz(15nm) teraz Intel nas karmi 80 rdzeniami taktowanymi zaledwie 3-5.1GHz.
To raczej dźiwne bo obecnie możliwe jest skonstruowanie procesora dźiałająncego stabilnie w technologji 1.2nm a to oznacza że w 2010-2015 kiedy to pojawi się PS4 bęndźie mozliwe skonstruowanie CPU i GPU z zegarem 5PHz i 8500 rdzeni tak tak 8500 rdzeni taki CPU może okazać się potrzebny bo w 2011-12 ma być przedstawiona następna wersja Windows która ma w pełni czerpać z wielordzeniowych CPU a gry te takrze bęndą projektowane z uwzglendnieniem procesorów wielordzeniowych MC.
Jakiś czes temu kiedy to pojawił się procesor P965EE 65nm 3.73GHz x 2 jedna z firm tworzancych gry zapowiedźiała że pracuej nad grą ktora ma wykorzystywać kilka rdzeni a konkretnie podźiał zadań w stosunku do aplikacji jaką jest gra,jeden z rdzeni miał by nadzorować postacie inny dźwięnk etc etc.
Na dźień dźisiejszy należało by się zastanowić nad podobnym projektem dla kart graficznych a konkretnie wielordzeniowych GPU!.
Gość ktokolwiek, 12 lutego 2007, 22:27
po pierwsze chyba router nie ruter, czemu nie ma informacji o ilości potoków i przydało by się wspomnieć o Sun Niagara 2 :> tak dla porównania, ale artykuł bardzo się podobał mi ...
Mariusz Błoński, 13 lutego 2007, 13:34
Niektóre też były fajne
Ponadto:
1. w Chipie mieliśmy do wyrobienia pewną normę newsów, więc nie można było się skupiać zbytnio na jednym (tym bardziej, jeśli wymagało to pogrzebania w kilku źródłach) - po prostu brak czasu;
2. na swoim (nawet za darmo), pracuje się jednak lepiej, niż na cudzym .
Pozdrawiam
Mariusz Błoński, 13 lutego 2007, 13:38
Wydaje mi się, że słowo już zostało spolszczone, stąd ten ruter, a nie angielski router.
Co do liczby potoków - starałem się przekazać te informacje, które przekazał Intel. Jeśli coś istotnego pominąłem, to przepraszam.
Gość FF 4.0- ixquick i TORpark, 17 lutego 2007, 14:12
Tworzy się dla potrzeb.
Skoro za dwa lata Intel ma zamiar wrowadźić taki CPU to robi to w konkretnym celu są możliwości to się tworzy.
Nastęmpca Visty(Vienna) mógł by mieć minimalne wymagania jako 80 core CPU i 64GB eDRAM.
Gość Adrian, 24 marca 2007, 14:13
ale musi mieć wygar
Gość CANIS, 27 marca 2007, 15:26
Jednego nie rozumiem w 2004 roku AMD pokazał CPU taktowany z prędokością 3.3THz gdyby powielić go 80 razy mieli byśmy wydajność ok 1200 razy większą.