Ułatwiają i utrudniają życie wirusom

| Medycyna
Microbe World

To zaskakujące odkrycie daje nam wgląd nie tylko w mechanizm infekcji HIV, ale również Eboli i innych wirusów - powiedział profesor Shan-Liu z Wydziału Mikrobiologii Molekularnej i Immunologii University of Missouri. Wraz ze swoimi kolegami odkrył on, że grupa protein, które pomagają HIV dostać się do wnętrza komórki może jednocześnie blokować rozprzestrzenianie się wirusa.

Gdy jakikolwiek wirus zaraża komórkę, namnaża się w niej i rozprzestrzenia do innych komórek. Naukowcy wiedzą, że białko TIM-1 ułatwia przedostawanie się wirusów do komórek. Teraz odkryli, że to samo białko może blokować wydostawanie się wirusów z komórek.

Te badania pokazują, że białka TIM uniemożliwiają wirusom wydostawanie się z zainfekowanej komórki wiążąc je z jej powierzchnią. Dotyczy to wielu groźnych groźnych wirusów z otoczką lipidową chroniącą kapsyd, takich jak HIV czy Ebola. Być może uda się wykorzystać to odkrycie do spowolnienia namnażania się wirusa - stwierdził profesor Gordon Freeman z Harvard Medical School, który nie brał udziału w odkryciu. Nadzieje takie są tym bardziej uzasadnione, że przeprowadzone eksperymenty wykazały, iż zablokowanie uwalniania HIV-1 wiąże się ze zmniejszeniem namnażania wirusa.

wirus HIV Ebola TIM-1 lipid infekcja