Japończycy mają najdokładniejszy zegar świata

| Technologia
Robbert van der Steeg, CC

Japońscy naukowcy informują o zbudowaniu pary najdokładniejszych zegarów w historii. Jak twierdzą uczeni z Uniwersytetu Tokijskiego ich „kriogeniczne zegary z macierzą optyczną” mogą pomylić się o sekundę raz na 16 miliardów lat.

Profesor Hidetoshi Katori, który kierował pracami zespołu naukowego, podkreśla, że opracowana przez jego współpracowników technologia jest doskonalsza od technik wykorzystywanych w zegarach atomowych, które obecnie definiują sekundę.

Nowe zegary wykorzystują specjalne lasery, dzięki którym w pułapce przetrzymywane są atomy strontu tworzące strukturę podobną do kratownicy. Pomiar czasu jest prowadzony na podstawie częstotliwości drgań atomów. Całość pracuje w temperaturze około -180 stopni Celsjusza. Japończycy przez miesiąc badali pracę dwóch połączonych ze sobą zegarów i obliczyli, że potrzeba 16 miliardów lat, by różnica czasu pomiędzy nimi wyniosła 1 sekundę. To znacznie lepszy wynik niż w przypadku atomowych zegarów cezowych wykorzystywanych obecnie do definiowania sekundy. W zegarach cezowych różnica sekundy może pojawić się już po 30 milionach lat.

zegar atomowy sekunda