Powstał 1. na świecie atlas białek zdrowego ludzkiego serca

15 listopada 2017, 12:48

Niemieccy naukowcy stworzyli 1. na świecie atlas białek zdrowego ludzkiego serca. Sercowy proteom pokazuje, jakie białka i w jakich ilościach występują w różnych regionach serca i różnych typach tkanek. Dzięki temu będzie można rozpoznać zmiany na poziomie DNA czy białek, które prowadzą do zaburzeń i chorób serca.

Bakterie wykorzystują ameby jako konie trojańskie

14 listopada 2017, 15:20

Campylobacter jejuni, bakterie, które są jedną z najczęstszych przyczyn zatruć pokarmowych w Europie i USA, mogą się namnażać i rozprzestrzeniać, wykorzystując ameby jako konia trojańskiego.

Panadol

Test z krwi pozwoli wykryć pacjentów, którym grozi uszkodzenie wątroby

14 listopada 2017, 12:48

Dzięki testowi z krwi będzie można zidentyfikować osoby po przedawkowaniu paracetamolu, u których wystąpi uszkodzenie wątroby.

Aktywność seksualna odpowiada za niewielką liczbę nagłych zatrzymań krążenia

13 listopada 2017, 13:42

Tylko niewielki odsetek nagłych zatrzymań krążenia (NZK) wiąże się z aktywnością seksualną, ale współczynnik przeżywalności jest w takich przypadkach niewielki.

Wiadomo, w jaki sposób dieta bardzo niskokaloryczna odwraca cukrzycę

10 listopada 2017, 11:37

U zwierząt bardzo niskokaloryczna dieta może szybko odwrócić cukrzycę typu 2. Jeśli uda się potwierdzić wyniki u ludzi, być może uda się wytypować nowe cele dla leków.

Lepiej zranić się za dnia niż w nocy

9 listopada 2017, 14:20

Zranienia odniesione za dnia goją się szybciej niż zranienia nocne. Różnica w tempie gojenia ran jest niemal dwukrotna.Nathaniel Hoyle i jego zespół z Laboratory of Molecular Biology w Cambridge odkryli, że w cyklu dobowym zmienia się aktywność genów fibroblastów, które pomagają w gojeniu się zranionej skóry

Tłuszcze, które zjadamy, wpływają na losy komórek macierzystych

9 listopada 2017, 14:18

Rodzaj spożywanego tłuszczu wpływa na to, czy komórki macierzyste przekształcą się w komórki kościotwórcze (osteoblasty), czy adipocyty.

Trening wytrzymałościowy pomaga w regeneracji mięśni objętych stanem zapalnym

9 listopada 2017, 07:14

Trening wytrzymałościowy pomaga w walce z zapaleniem mięśni.

Prototyp analizatora wydychanego powietrza dobrze wykrywa malarię

8 listopada 2017, 17:58

Ludzie z malarią mają unikatową sygnaturę wydechową, którą można wykorzystać do wykrywania choroby. Amerykańscy naukowcy przetestowali w Afryce prototyp urządzenia. Podobno dość dobrze wykrywa ono malarię u dzieci.

Sztuczna inteligencja kontra lekarze. Algorytmy radzą sobie coraz lepiej

7 listopada 2017, 13:18

Magazyn Spectrum IEEE, wydawany przez Instytut Inżynierów Elektryków i Elektroników, wykonał interesujące zestawienie ostatnich osiągnięć sztucznej inteligencji na polu medycyny. Świetnie uświadamia ono, jak wielki postęp dokonuje się na polu SI oraz jak olbrzymie korzyści mogą przynieść systemy sztucznej inteligencji wspomagające pracę lekarzy.