Luxturna najdroższym lekiem w USA

4 stycznia 2018, 11:54

Firma Spark Therapeutics, twórca pierwszej dopuszczonej w USA terapii genowej przeciwko rzadkiej dziedzicznej formie ślepoty, podał cenę leczenia. Wynosi ona 850 000 USD, zatem stosowany podczas niej lek Luxturna jest najdroższym lekarstwem sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych.

Powstały bakterie odbijające "sonarowe" ultradźwięki

4 stycznia 2018, 07:24

Udało się stworzyć pałeczki okrężnicy, które odbijają fale dźwiękowe, ujawniając swoje położenie. Dzięki temu, lecząc np. choroby przewodu pokarmowego czy prowadząc terapię celowaną nowotworów, za pomocą usg. będzie można stwierdzić, czy bakterie dotarły na miejsce.

Nić z komórkami na cukrzycę

3 stycznia 2018, 12:56

Naukowcy opracowali nowy sposób wszczepiania setek tysięcy komórek wysp trzustkowych pacjentom z cukrzycą typu 1. Są one chronione warstwą hydrożelu. Umieszcza się je na polimerowej nici, która może zostać z łatwością usunięta lub wymieniona, gdy zajdzie taka potrzeba.

Makrofagi działają na korzyść bardzo wczesnych przerzutów raka piersi

3 stycznia 2018, 08:00

Makrofagi, które rezydują w tkance piersi otaczającej przewody mleczne, pomagają komórkom wczesnego raka opuścić pierś i dotrzeć do innych części ciała. W pewnych przypadkach oznacza to zapoczątkowanie przerzutów jeszcze przed powstaniem pierwotnego guza.

Atopowe zapalenie skóry może zwiększać ryzyko raka kolczystokomórkowego skóry.

2 stycznia 2018, 15:38

Atopowe zapalenie skóry zwiększa ryzyko raka kolczystokomórkowego skóry.

Wyciąg z borówek amerykańskich zwiększa skuteczność radioterapii raka szyjki macicy

2 stycznia 2018, 11:52

Naukowcy ze Szkoły Medycyny Uniwersytetu Missouri badali w warunkach in vitro komórki raka szyjki macicy i zauważyli, że połączenie wyciągu z borówek amerykańskich z radioterapią może zwiększyć skuteczność leczenia.

Stworzono test do identyfikacji zakażeń górnych dróg oddechowych

29 grudnia 2017, 17:42

Test do identyfikacji zakażeń górnych dróg oddechowych stworzono w firmie start-up z Wrocławia. To połączenie elektronicznej aplikacji z medyczną próbką, dzięki któremu w kilka minut można określić, jaka bakteria zaatakowała gardło chorego.

Przyznano dofinansowanie dla szczepionki przeciwnowotworowej dla psów

29 grudnia 2017, 14:51

Po tym, jak amerykańskie Narodowe Instytuty Zdrowia (NIH) odmówiły finansowania badań nad przeciwnowotworową szczepionką dla psów w średnim wieku, jej wynalazca, Stephen Johnston zaczął szukać innych źródeł finansowania. Znalazł je w Open Philanthropy Project

E-nos rozróżnia choroby zapalne jelit

29 grudnia 2017, 12:48

Hiszpańscy naukowcy opracowali prototyp elektronicznego nosa - Moosy 32 eNose - który potrafi odróżnić pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. Co więcej, z blisko 90% trafnością stwierdza, czy choroba jest aktywna.

Rozwiązanie dla rejonów oddalonych od szpitali: ambulans podczepiany do motoru

28 grudnia 2017, 11:55

W Tanzanii wioski znajdują się często bardzo daleko od ośrodków opieki zdrowotnej. Śmiertelność ciężarnych stanowi więc tutaj spory problem. Wg statystyk, na każde 100 tys. żywych urodzeń przypada aż 400 zgonów wśród kobiet. Naukowcy z Okoa Project mają nadzieję, że uda się to zmienić za pomocą ambulansów podpinanych do motocykli.