Przez wzrost temperatur większość żółwi zielonych z północy Wielkiej Rafy to samice

9 stycznia 2018, 11:53

Przez wzrost temperatury inkubacji jaj przytłaczająca większość żółwi zielonych (Chelonia mydas) z północy Wielkiej Rafy Koralowej to samice.

Rafy blakną coraz częściej

8 stycznia 2018, 11:32

Pozostało coraz mniej czasu na uratowanie raf koralowych. W piśmie Science ukazały się wyniki pierwszych badań, których autorzy porównali odstępy czasu pomiędzy blaknięciem raf koralowych w różnych lokalizacjach na świecie.

Protokół Montrealski działa. Pierwszy bezpośredni dowód na zmniejszanie się dziury ozonowej

5 stycznia 2018, 14:07

Naukowcy z NASA zdobyli pierwszy bezpośredni dowód na związek pomiędzy zmniejszaniem się dziury ozonowej, a zakazem stosowania niszczących ją chlorofluorowęglowodorów (CFC). O stopniowym zmniejszaniu się dziury ozonowej informowaliśmy już wcześniej.

Ocean

Mierzenie temperatury wody przez... badanie powietrza

4 stycznia 2018, 15:05

Na Scripps Institution of Oceanography opracowano nową metodę pomiaru średniej temperatury oceanów. Jej autorami są Jeff Severinghaus i jego zespół oraz współpracujący z nimi naukowcy ze Szwajcarii i Japonii.

Pierwsza na świecie operacja mózgu u koticzaka

29 grudnia 2017, 14:55

Zespół neurochirurgów z Tufts University przeprowadził pierwszą na świecie operację mózgu koticzaka niedźwiedziowatego. Weterynarze nie mieli wyboru, bo stan chorej na wodogłowie Ziggy Star się pogarszał. Teraz samica dochodzi do siebie w Mystic Aquarium w Connecticut.

Niezrównoważone praktyki turystyczne zagrażają populacji butlonosów z panamskiego archipelagu

28 grudnia 2017, 17:14

Delfiny butlonose z panamskiego archipelagu Bocas Del Toro powinny zostać uznane za zagrożone. Biolodzy z Instytutu Badań Tropikalnych Smithsona odkryli bowiem, że tutejsze delfiny (ok. 80) nie krzyżują się z innymi karaibskimi butlonosami. Niska liczebność jest złym prognostykiem, a coraz większy ruch morski sprawia, że w 2012 r. zginęło co najmniej 7 delfinów.

Emisja CO2 mniejsza dzięki LED-om

28 grudnia 2017, 11:44

Zdaniem firmy analitycznej IHS Markit, dzięki wykorzystaniu LED-ów w 2017 roku do atmosfery trafiło o 570 milionów ton CO2 mniej. Oświetlenie LED jest bardziej energooszczędne niż tradycyjne żarówki oraz świetlówki, zużywa mniej prąd, stąd bierze się zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych w procesie produkcji prądu na potrzeby oświetlenia

Ktoś uszkodził młotkiem ślad dinozaura sprzed 115 mln lat

27 grudnia 2017, 14:32

W Bunurong Marine and Coastal Park w Australii ktoś zniszczył ślad dinozaura sprzed 115 mln lat. W zeszłym miesiącu oprowadzający szkolną wycieczkę strażnicy zauważyli, że na stanowisku Dinosaur Dreaming najprawdopodobniej za pomocą młotka odłupano fragment z odciskami palców o szerokości ok. 30 cm.

Sfilmowano jedną z najrzadszych świń

27 grudnia 2017, 13:54

Dzięki kamerom pułapkowym po raz pierwszy sfilmowano dzikie świnie brodawkowate (Sus verrucosus). To ogromny sukces, bo naukowcy obawiali się, że przez polowania i niszczenie habitatu zwierzęta te wyginęły.

Delfin jednym z najbardziej zagrożonych ssaków Afryki

27 grudnia 2017, 13:53

Mało znany afrykański delfin został uznany za jednego z najbardziej zagrożonych ssaków kontynentu. Trafił na listę, na której znajdują się bardziej znane gatunki, jak np. goryl czy nosorożec czarny.