Zarejestrowano najwyższą falę na półkuli południowej

11 maja 2018, 12:46

Naukowcy poinformowali o zarejestrowaniu najwyższej fali morskiej na południowej półkuli. Podczas silnego sztormu na Oceanie Południowym w pobliżu należącej do Nowej Zelandii Wyspy Campbella boja zarejestrowała falę o wysokości 23,8 metra.

Tamy bobrów świetnie oczyszczają wodę

11 maja 2018, 12:28

Bobry mogą pomóc w oczyszczaniu wody i zapobiec spływaniu cennych gleb z farm.

Owadzi homoseksualizm to wynik braku kompetencji

11 maja 2018, 11:36

Zachowania homoseksualne wśród samców owadów to prawdopodobnie wynik braku kompetencji, a nie objaw preferencji seksualnych, konkurencji czy presji ewolucyjnej, uważają naukowcy z University of East Anglia (UEA).

Przy aldrowandzie muchołówka jest maruderem

10 maja 2018, 12:14

Liście pułapkowe aldrowandy pęcherzykowatej (Aldrovanda vesiculosa) zamykają się 10 razy szybciej niż pułapki muchołówki (Dionaea muscipula). Ponieważ dzikie A. vesiculosa są rzadkie, naukowcy przeprowadzili takie pomiary po raz pierwszy.

Peruwiańska Amazonia wylesia się w coraz większym tempie

9 maja 2018, 12:35

Jak poinformowało tamtejsze Ministerstwo Środowiska, między 2001 a 2016 r. w peruwiańskiej Amazonii wycięto blisko 2 mln ha lasu. Rocznie daje to ponad 124 tys. ha.

Georgia Południowa została uwolniona od inwazyjnych gryzoni

9 maja 2018, 11:21

Po największej na świecie akcji tępienia inwazyjnych szkodników wyspa Georgia Południowa została uwolniona od szczurów i myszy. Podczas ostatnio prowadzonego monitoringu nie zauważono na wyspie żadnych gryzoni ani ich śladów, poinformowali przedstawiciele South Georgia Heritage Trust (SGHT) z Dundee.

Sejsmiczne podsłuchiwanie słoni

9 maja 2018, 09:33

Monitorując fale sejsmiczne wywołane przez ruchy słoni i wydawane przez nie infradźwięki, można by wykrywać nietypowe zachowania, np. bieg w panice. To ułatwiłoby odpowiednim służbom walkę z kłusownikami.

Wielkie drapieżniki wracają

8 maja 2018, 13:20

W ostatnich latach zwiększa się liczba doniesień o dużych drapieżnikach, pojawiających się w miejscach, w których – jak się wydaje – nie powinno ich być. Ludzie spotykają aligatory na plażach, orki w rzekach oraz pumy wędrujące daleko od terenów górskich. Liczebność wielkich drapieżników, które jeszcze niedawno znajdowały się na krawędzi zagłady, rośnie dzięki wdrożonym programom ochrony.

Najrzadszy gatunek człowiekowatych o włos od wyginięcia

8 maja 2018, 12:58

Międzynarodowy zespół biologów uważa, że odkryty w zeszłym roku orangutan z Tapanuli, który od początku był uznawany za najbardziej zagrożonego przedstawiciela człowiekowatych, w zasadzie przegrał swoją walkę o przetrwanie. Chyba że niezwłocznie zostaną podjęte odpowiednie kroki.

Żaba rycząca

Miały być pokarmem dla osadników, a wiele wskazuje na to, że stały się przyczyną zagłady miejscowych płazów

8 maja 2018, 12:15

W latach 90. XIX w. osadnicy przekroczyli Góry Skaliste. Na nieszczęście miejscowych płazów przewozili oni żaby ryczące (Rana catesbeiana), które miały być łatwo dostępnym źródłem pokarmu (żabich udek). Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu Stanowego San Francisco, to ich przybycie zadecydowało o rozprzestrzenieniu w zachodniej części USA powodującego śmiertelną chytrydiomykozę grzyba Batrachochytrium dendrobatidis (Bd).