Apple przegoni Samsunga?
Bez wątpienia rok 2015 będzie wymagającym rokiem dla Samsunga - uważa Ryan Reith, analityk firmy IDC. Eksperci przewidują, że koreańska firma, obecnie największy sprzedawca smartfonów na świecie, może utracić palmę pierwszeństwa na rzecz Apple'a. Samsung musi poradzić sobie ze spadającą sprzedaż swoich telefonów i jednocześnie pamiętać, że w kwietniu zadebiutuje smartwatch Apple'a, który będzie stanowił poważną konkurencję dla podobnych produktów z Korei. Zbudowanie lojalności wobec marki i zatrzymanie klientów w ekosystemie Samsunga to dla tej firmy najpoważniejsze wyzwania w walce z Apple'em - mówi analityk Jack Gold z J. Gold Associates.
Ostatni kwartał ubiegłego roku nie był dla Samsunga pomyślny. Firma zanotowała zysk rzędu 4,87 miliarda USD, przy przychodach sięgających 48,6 miliarda dolarów. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 oznacza to spadek, odpowiednio, o 36 i 11 procent. Rok wcześniej zysk Samsunga wyniósł bowiem 7,65 miliarda USD, a przychód – 54,6 miliarda dolarów. Wówczas koreańska firma pod względem zysku niemal dogoniła Apple'a. Obecnie zarabia nieco więcej niż 25% tego, co Apple. Zysk amerykańskiego koncernu wyniósł bowiem w IV kwartale ubiegłego roku 18 miliardów dolarów.
Samsung nie ma czego świętować. Warto bowiem zdać sobie sprawę, że firma ta, która od lat jest światowym liderem na rynku sprzedała w ostatnim kwartale ubiegłego roku jedynie 95 milionów smartfonów i telefonów komórkowych. Dla porównania, Microsoft sprzedał w tym samym czasie 50,2 miliona smartfonów i telefonów komórkowych. Sprzedaż smartfonów Samsunga spada, a Microsoftu rośnie.
Na razie jednak Samsung obawia się przede wszystkim Apple'a. W czwartym kwartale 2013 roku Samsung sprzedał 86 milionów smartfonów, a Apple – 51 milionów. W czwartym kwartale ubiegłego roku obie firmy sprzedały po 74,5 miliona smartfonów. W bezwzględnej liczbie sprzedanych telefonów (smartfony + telefony komórkowe) wciąż prowadzi Samsung, ale jego przewaga wyraźnie się zmniejsza. W całym 2013 roku Samsung sprzedał 319,8 miliona urządzeń, a Apple 153,4 miliona. W ubiegłym roku sprzedaż obu firm wynosiła, odpowiednio 317,2 miliona oraz 192,7 miliona. Trzeba przy tym pamiętać, że Apple nie sprzedaje tradycyjnych telefonów komórkowych.
Obecnie do Samsunga należy 24,7% rynku smartfonów. W ubiegłym roku było to 32,3%. Apple posiada obecnie 15,0% rynku, czyli o 0,5 pp mniej niż rok wcześniej.
Komentarze (0)