Dzieci noszone jak latawce

Illustration by D. Briggs, D. Siveter, D. Siveter, M. Sutton, and D. Legg

Naukowcy odkryli morskiego stawonoga sprzed 430 mln lat, który nosił ze sobą zamknięte w kapsułach młode. Ponieważ od kapsułek odchodziły cienkie, giętkie "linki", podczas chodzenia musiały się one unosić jak latawce (stąd zresztą łacińska nazwa Aquilonifer spinosus).

Pozbawiony oczu i okryty strukturą przypominającą tarczę A. spinosus miał ok. 1,3 cm długości. Jego jedyną skamieniałość znaleziono w Herefordshire w zachodniej Anglii. Opis zwierzęcia autorstwa amerykańsko-brytyjskiego zespołu ukazał się ostatnio w piśmie Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Współczesne skorupiaki wykorzystują różne strategie, by chronić swoje jaja i embriony przed drapieżnikami - przytwierdzają je do kończyn, trzymają pod karapaksem albo zamykają w specjalnej kieszeni [...] - ale ta metoda jest naprawdę unikatowa. Dziś nie znamy żadnego gatunku, który przytwierdzałby młode nićmi do swej górnej powierzchni - podkreśla prof. Derek Briggs z Uniwersytetu Yale.

W skamieniałości z syluru widać 10 młodych osobników w różnych stadiach rozwoju. Naukowcy uważają, że dorosłe zwierzę odraczało wylinkę do czasu, aż potomstwo osiągało gotowość do wylęgu.

Briggs dodaje, że jego zespół rozważał możliwość, że kapsułki to pasożyty, ale ostatecznie wersję tę odrzucono, bo ich położenie utrudniałoby dostęp do składników odżywczych.

Naukowcy mogli szczegółowo opisać A. spinosus dzięki wirtualnej rekonstrukcji.

Aquilonifer spinosus stawonóg sylur skamieniałość kapsułki linki Derek Briggs