Najdłuższy i ekologiczny
AutoTram Extra Grand jest najdłuższym autobusem świata. Mierzy ponad 30 metrów i mieści 256 pasażerów. Dwuprzegubowiec powstał m.in. dzięki inżynierom z Fraunhofer Institute for Transportation and Infrastructure Systems IVI. Podobno manewruje się nim równie łatwo jak zwykłym autobusem, dlatego kierowcy z miejskiego taboru, który już wkrótce, bo w październiku, wzbogaci się o takie cacko, nie będą musieli przechodzić dodatkowego szkolenia.
Premiera pociągu na gumowych kołach miała miejsce 22 sierpnia. Publiczność mogła go podziwiać na tle historycznego centrum Drezna.
Przy 3 osiach zainstalowano system siłowników elektrohydraulicznych. Przy skręcaniu kierowcę wspomaga komputer. Głównym jego zadaniem jest upewnianie, że tylna część pojazdu przez cały czas podąża za sekcjami przednią i środkową. Autobus wyposażono w napęd hybrydowy. Ponoć bazując wyłącznie na silniku elektrycznym, można pokonać dystans 8 km.
Najpierw AutoTram Extra Grand przejdzie testy na terenach poza Dreznem i jeśli pierwotne plany pozostaną nadal w mocy, od jesieni będzie go można regularnie spotkać na ulicach miasta. Twórcy superautobusu przyznają, że już docierają do nich wnioski z metropolii z całego świata, by stworzyć pojazdy skrojone na ich miarę.
Komentarze (4)
pogo, 29 sierpnia 2012, 16:07
kolejny tak ekologiczny, że środowiskowy koszt jego produkcji przekracza jego oszczędność przez cały okres eksploatacji?
romero, 29 sierpnia 2012, 16:31
Często tak bywa. Ale trzeba pamiętać że przy tego wyliczeniach przyjmuje się stałe ceny energii. I coś co ma żywotność np. 15 lat i wynika że zwróci się po 20 latach wydaje się bez sensu, tymczasem za 3 lata ceny energii rosną dwukrotnie i projekt zwraca się wg takich wyliczeń już po 12 latach, a przez te lata ceny energii nadal rosną bo wzrasta wartość surowca i bo państw/ue manipuluje w opłatach za zatruwanie więc zysk finansowy jest dużo większy.
Poza tym jak trzeba doliczyć zysk w postaci czystego powietrza i zdrowia ludzi.
Jajcenty, 29 sierpnia 2012, 18:14
Romero mówił o obciążeniu środowiska nie pieniądzach. Sugeruje on, że ten autobus może być sumarycznie gorszy zwykłego.
pogo, 30 sierpnia 2012, 08:21
Jajcenty, dzięki dokładnie o to mi chodziło
Wiem, ze pierwsze hybrydy miały właśnie taka wadę w swojej "ekologiczności"... nie wiem jak jest teraz