Rzadki waleń na australijskiej plaży

Po cyklonie tropikalnym Olwyn, który przeszedł przez region w zeszłym miesiącu, na plażę w pobliżu Exmouth w Australii Zachodniej ocean wymył ciało rzadkiego i niemal nieznanego walenia - Balaenoptera omurai.

To drugi przypadek, kiedy B. omurai odnotowano w Australii (poprzednio miało to miejsce w Black Point koło Adelajdy). Naukowcy cieszą się, że ciało pozwoli im zdobyć więcej informacji o ssaku i jego występowaniu.

Odkrycie ma bardzo duże znaczenie dla badaczy waleni z Australii Zachodniej i całego świata, bo przez niewiele odnotowanych spotkań [z B. omurai] niemal nic o nim nie wiadomo. Gatunek został po raz pierwszy opisany [przez japońskich biologów] w 2003 roku [na łamach Nature] i najwyraźniej jego występowanie ogranicza się do wód tropikalnych i subtropikalnych - podkreśla minister środowiska Australii Zachodniej Albert Jacob.

Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (ang. International Union for Conservation of Nature, IUCN) ujawnia, że dotąd, m.in. w Morzu Japońskim i Salomona, widziano zaledwie parę B. omurai. Na razie danych jest zbyt mało, by oszacować liczbę przedstawicieli tego gatunku.

Balaenoptera omurai Australia Zachodnia plaża ciało wymyć Exmouth występowanie Albert Jacob