Norwegowie wybudowali najdłuższy na świecie tunel dla pieszych i rowerzystów
W Bergen powstał tunel pieszo-rowerowy o długości 3 km. Wydrążono go przez górę Løvstakken. Fyllingsdalstunnelen jest opisywany jako najdłuższa celowo wybudowana droga tego typu. By urozmaicić podróż przez zamkniętą przestrzeń, zadbano o atrakcje - instalacje - a także o barwne murale czy oświetlenie, które pozwalają ustalić, w którym miejscu znajduje się użytkownik.
Budowa zajęła 4 lata. Otwarcie miało miejsce w połowie kwietnia. Przedsięwzięcie kosztowało w przeliczeniu niemal 119 mln złotych. Władze mają nadzieję, że uda się w ten sposób zmniejszyć ruch samochodowy.
Przejechanie tunelu rowerem zajmuje poniżej 10 minut. Pieszo można go zaś pokonać w ok. 36 min. Centralnym punktem Fyllingsdalstunnelen jest zegar „słoneczny”; znajduje się on w połowie trasy, dzieląc optycznie idealnie prostą drogę (lekkie zakręty towarzyszą użytkownikowi jedynie przy wjeździe i wyjeździe).
W Fyllingsdalstunnelen wydzielono szeroką na 3,5 m ścieżkę rowerową i 2,25-m drogę dla pieszych oraz biegaczy. W tej ostatniej wykorzystano specjalne podłoże, dzięki czemu przypomina ona bieżnię lekkoatletyczną.
Fyllingsdalstunnelen powstał przy okazji budowy linii tramwajowej. Ponieważ konieczne było utworzenie biegnącej równolegle drogi ewakuacyjnej, podjęto decyzję, by tunel pełnił także inne funkcje.
W ogrzewanym tunelu, który jest nieczynny w nocy (między 23.30 a 5.30), zapewniono zasięg sieci komórkowej. Po drodze można odpocząć na „ławeczkach” wykonanych ze skały, w której drążono tunel.
Fyllingsdalstunnelen jest nazywany najdłuższym tunelem na świecie, wybudowanym specjalnie dla rowerzystów i pieszych. Snoqualmie Tunnel, który znajduje się w Hyak w stanie Waszyngton, jest co prawda nieco dłuższy - mierzy 3,625 km - ale nie powstał z myślą o ruchu pieszo-rowerowym. To były tunel kolejowy, który stanowi część Palouse to Cascades State Park Trail.
Komentarze (0)