Ciemnoskóry przodek z niebieskimi oczami

| Humanistyka
Universitat Pompeu Fabra

Przed ośmioma laty w jednej z hiszpańskich jaskiń znaleziono dwa dobrze zachowane szkielety należące do łowców-zbieraczy. Carlos Lalueza-Fox z barcelońskiego Universitat Pompeu Fabra poinformował o zsekwencjonowaniu genomu jednego z ludzi. Genom Braña 1 – tak nazwano mężczyznę, od którego pobrano materiał – jest najstarszym całkowicie zsekwencjonowanym genomem europejskiego łowcy-zbieracza. Jego wiek oceniono na 7000 lat.

Dużą niespodzianką było odkrycie, że człowiek ten posiadał afrykańskie wersje genów odpowiadających za pigmentację skóry, co wskazuje, że jego skóra była ciemna, jednak dokładnego tonu nie możemy określić. Jeszcze większym zaskoczeniem było stwierdzenie, że posiadał też warianty genów odpowiedzialnych za występowanie u współczesnych Europejczyków niebieskich oczu - stwierdził Lalueza-Fox.

Badania genetyczne wykazały, że najbliższymi współcześnie żyjącymi krewnymi Brańa 1 są mieszkańcy północy naszego kontynentu. Braña 1 ma też wspólnych przodków z osadnikami z górnego paleolitu ze stanowiska Mal'ta w pobliżu jeziora Bajkał. To wskazuje, że istnieje ciągłość genetyczna pomiędzy mieszkańcami części centralnej i wschodniej Eurazji - dodają uczeni.

Brana 1 łowca-zbieracz Hiszpania pigmentacja