Wyizolowano najstarsze ludzkie DNA

| Humanistyka
dix; sxc.hu

Naukowcom z Hiszpanii, Meksyku i Danii udało się wyizolować najstarsze ludzkie DNA. Z artykułu w Current Biology dowiadujemy się, że pozyskano DNA z liczących sobie 7000 lat szkieletów znalezionych na północy Hiszpanii. Wcześniejszy rekord należał do zespołu badającego Człowieka Lodu. Ötzi zmarł około 5300 lat temu.

Ciała dwóch młodych mężczyzn znaleziono w jednej z jaskiń Gór Kantabryjskich. Zachowały się one w niemal idealnym stanie, co pozwoliło stwierdzić, że mężczyźni byli łowcami-zbieraczami. Ciała nazwano Braña1 i Braña2 od miejsca Braña-Arintero, w którym zostało znalezione. Naukowcy odzyskali 1,34% i 0,53% ich DNA.

Początkowo spekulowano, że zmarli byli spokrewnieni z dzisiejszymi Baskami, jednak szczegółowe badania wykazały, iż są najbliżej związani z mieszkańcami dzisiejszej północnej Europy, a nie z ludźmi zamieszkującymi obecnie Półwysep Iberyjski. Z jednego z ciał udało się też pozyskać mitochondrialne DNA. Na jego podstawie stwierdzono, że dzisiejsi mieszkańcy Anglii, Niemiec, Litwy i Hiszpanii mieli wspólnego przodka.

Trwają prace nad pozyskaniem mitochondrialnego DNA od drugiego z ciał.

DNA Hiszpania Góry Kantabryjskie