Dźwięk wspomaga wzrost grzybów. Można to wykorzystać w regeneracji ekosystemów

Dagny Mol

Odbudowywanie zniszczonych ekosystemów koncentruje się na kilku najbardziej oczywistych i widocznych elementach. Tymczasem istnieje wiele składników i powiązań, o których wiemy niewiele lub nie wiemy niczego. Jednak od niedawna wiemy, że zdrowa gleba pełna jest dźwięków generowanych przez żyjące w niej stworzenia, jak dżdżownicowate czy mrówki. Grupa naukowców z australijskiego Flinders University postanowiła zbadać, jak dźwięki wpływają na grzyby i rozkład materii organicznej, czyli jedne z najważniejszych elementów funkcjonowania ekosystemu.

Uczeni przeprowadzili eksperyment, w ramach którego w wypełnionych glebą dźwiękoszczelnych skrzynkach zakopali torebki z zieloną herbatą i rooibosem. W dwóch skrzynkach 8 godzin dziennie przez 14 dni odtwarzali monotonne dźwięki o częstotliwości 8 kHz. W jednej z nich dźwięk miał głośność 70 dB, w drugie zaś – 90 dB. W skrzynce kontrolnej pojawiały się dźwięki z otoczenia o głośności nie przekraczającej 30 dB. Po dwóch tygodniach okazało się, że w skrzynkach, gdzie dźwięk był odtwarzany, masa torebek z herbatą zwiększyła się od 2,5 do 3,1 grama, a było to spowodowane rozrastaniem się grzybów. W skrzynce kontrolnej masa torebek nie zmieniła się.

Drugi eksperyment prowadzony był na szalce Petriego. Umieszczono tam grzyb z gatunku Trichoderma harzianum. Jest on naturalnie obecny w glebie i wspomaga wzrost roślin. W obecności grzyba odtwarzano dźwięk o częstotliwości 8 kHz i głośności 80 dB. Po 5 dniach naukowcy stwierdzili, że w każdym mililitrze płynu, w którym hodowano T. harzianum, znajduje się średnio 2,5 miliona komórek. Na szalce kontrolnej było ich zaledwie 540 000.

Naukowcy mówią, że to wstępne, chociaż interesujące i zaskakujące badania. Potrzebne są kolejne eksperymenty, by wyjaśnić zaobserwowane zjawisko. Wszystko wskazuje na to, że grzyby w jakiś sposób potrafią wykorzystać dźwięk do wzrostu. Być może robią to za pomocą efektu piezoelektrycznego, zamieniając mechaniczny wpływ ciśnienia akustycznego na komórki w energię elektryczną.

Dźwięk wspomaga wzrost grzybów. Można to wykorzystać w regeneracji ekosystemów