Ford zapowiada w pełni autonomiczne samochody

| Technologia
Ford

Ford Motor Co. zapowiada, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie miał w ofercie w pełni autonomiczny samochód. W pojeździe nie znajdziemy ani kierownicy ani pedałów. Początkowo taki samochód będzie wykorzystywany do komercyjnego przewozu osób. Sprzedaż osobom indywidualnym rozpocznie się w późniejszym terminie. Żyjemy w czasach wielkiej zmiany przemysłu samochodowego i naszej firmy - mówi dyrektor Forda Mark Fierds.

Jak nietrudno zauważyć Ford ma inne plany niż konkurencja. Na przykład Mercedes-Benz i Tesla stopniowo automatyzują pojazd, a BMW, Intel i Mobileye ogłosiły, że do roku 2021 zaprezentują autonomiczny samochód, ale wyposażony w kierownicę. Ford postępuje podobnie jak Google, które chce od razu wypuścić na drogi w pełni autonomiczny samochód bez możliwości jego kontrolowania przez kierowcę. Obie firmy muszą poczekać na udoskonalenie technologii i pojawienie się odpowiednich przepisów. Zrezygnowaliśmy z modelu krok po kroku i wprowadzania technologii asystowania kierowcy. Wykonujemy od razu pełny skok naprzód - stwierdza Raj Nair, dyrektor ds. technologicznych Forda.

Nair mówi, że Ford będzie kontynuował prace nad systemami pomagającymi kierowcy, takimi jak automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Jednak, jak stwierdził, z punktu widzenia Forda samochody półautonomiczne, które wykonują pewne manewry, a później oddają kontrolę kierowcy, są niebezpieczne. Kierowcy mogą nie w pełni rozumieć, co samochód jest w stanie samodzielnie wykonać, a czego nie zrobi. Z drugiej jednak strony warto zauważyć, że może być trudno przekonać ludzi, by w pełni zaufali całkowicie autonomicznym samochodom.

Dillon Blake z firmy konsultingowej Runzheimer mówi, że szybko może się okazać, iż Ford popełnia duży błąd. Gdy robisz coś krok po kroku, możesz korygować to, co robisz. Gdy od razu dokonujesz wielkiego skoku to tak, jakbyś wszystko postawił na jedną kartę w Las Vegas - stwierdza.

Ford ma zamiar dokonać różnych inwestycji i związać się z różnymi partnerami. Amerykański koncern już porozumiał się z chińską wyszukiwarką Baidu i każda z tych firm zainwestuje 75 milionów dolarów firmę Velodyne, producenta laserowych czujników Lidar. Celem inwestycji jest zmniejszenie kosztów czujników oraz przyspieszenie prac nad ich projektowaniem i produkcją. Ford kupił też izraelską firmę SAIPS, która specjalizuje się w systemach sztucznej inteligencji i obrazowania komputerowego oraz zainwestował w kalifornijską Civil Maps tworzącą mapy 3D. Koncern podpisał również umowę o partnerstwie z Nirenberg Neuroscience. Firma ta opracowała urządzenia do leczenia pacjentów cierpiących na degeneracyjne choroby oczu.

Ford autonomiczny samochód