Hayabusa 2 rozpoczęła sześcioletnią podróż

| Astronomia/fizyka

Z japońskiej wyspy Tanegashima wystartowała rakieta H-IIA, która wyniosła w przestrzeń kosmiczną sondę Hayabusa 2. Tym samym rozpoczęła się podróż, która potrwa 6 lat. W tym czasie Hayabusa 2 doleci do asteroidy 1999JU3 i sporządzi mapę jej powierzchni. Następnie umieści na jej powierzchni ładunki wybuchowe, których eksplozja utworzy krater na powierzchni asteroidy. Hayabusa zbierze próbki i wróci z nimi na Ziemię. Jej poprzedniczka, Hayabusa, powróciła z próbkami w 2010 roku. Nie zebrała zbyt wiele materiału, ale zapisała się w historii jako pierwszy pojazd, który przywiózł próbki z asteroidy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Hayabusa 2 spotka się z asteroidą w połowie 2018 roku, a na naszą planetę wróci w 2020 roku. Start rakiety z Hayabusa 2 był początkowo zaplanowany na 30 listopada, ale dwukrotnie przekładano go z powodu złej pogody. Japończykom kończył się czas. Ostatnim możliwym terminem startu był 7 grudnia. Później trzeba by było czekać do roku 2016. Na szczęście sondę udało się wystrzelić.

Hayabusa 2 asteroida 1999JU3