Wirtulane światy dla niewidzących

| Technologia
IBM

Niektórzy analitycy przewidują, że w ciągu najbliższych czterech lat aż 80% internautów będzie korzystało z wirtualnych światów. Grupa studentów pracuje w Irlandzkich biurach IBM-a nad technologią, która pozwoli na korzystanie z tych światów osobom niewidomym. Studenci opracowali dźwiękowy odpowiednik wirtualnego świata, wykorzystując dźwięk przestrzenny do oddania przestrzeni.

Ich prace to część IBM-owskiej inicjatywy Extreme Blue, w ramach której grupy studentów współpracują przez 12 tygodni nad zadaniami, postawionymi przez badaczy Błękitnego Giganta.

Projekt dla niewidomych, zwany jest Accessibility In Virtual Worlds (Ułatwienia dostępu w światach wirtualnych). IBM mówi, że na razie jest to praca koncepcyjna, ale projekt nie zostanie odłożony na półkę. Jego dalszym rozwojem zajmie się IBM-owskie Human Ability and Accessibility Center (Centrum ludzkich zdolności i ułatwień dostępu) w Teksasie.
W swojej pracy studenci wykorzystują Active World, a nie popularny Second Life. Ten pierwszy zapewnia bowiem większą elastyczność. Active World to duży zestaw wirtualnych światów tworzonych przez użytkowników, którzy mogą je odwiedzać dzięki odpowiedniej wtyczce w przeglądarce.

Colm O’Brien, jeden z członków zespołu pracującego nad Accessibility In Virtual Worlds wyjaśnia, że każdemu elementowi można przypisać dźwięk. Jeśli np. w pobliżu użytkownika znajdzie się drzewo, usłyszy on szum liści. Wirtualne postaci mogą również zostać wyposażone w sonar, który poinformuje je w jakim kierunku się poruszają oraz jaka odległość dzieli je od innych obiektów.

W ramach projektu przygotowano też narzędzie zmieniające tekst na mowę, dzięki czemu niewidomi mogą kontaktować się z innymi mieszkańcami wirtualnego świata.

IBM wirtualne światy niewidzący Extreme Blue