Superrozbłysk na Księżycu

| Astronomia/fizyka
José M. Madiedo, Universidad de Huelva

Hiszpańscy astronomowie zaobserwowali najdłuższy i najjaśniejszy potwierdzony rozbłysk uderzeniowy na Księżycu. Jedenastego września zeszłego roku o 20:07 czasu uniwersalnego z naszym satelitą zderzył się meteoroid o masie ok. 400 kg, który leciał z prędkością 61 tys. km/h.

José M. Madiedo, Universidad de Huelva

Wydarzenie zostało wychwycone przez 2 teleskopy systemu Midas (Moon Impacts Detection and Analysis System).

Choć zazwyczaj księżycowe zjawiska przelotne trwają [jak sama nazwa wskazuje] bardzo krótko - ułamki sekundy - ten rozbłysk zajął aż 8 s. Był niemal tak jasny jak Gwiazda Polarna - opowiada prof. José M. Madiedo z Uniwersytetu w Huelvie.

Hiszpanie szacują, że uderzając w Księżyc w okolicach Mare Nubium, kawałek skały o średnicy 0,6-1,4 m wyzwolił energię odpowiadającą wybuchowi 15,6 ± 2,5 t TNT. Uważają też, że w wyniku kolizji utworzył się 40-m krater. To szacunki bazujące na aktualnych modelach zderzeń. Spodziewamy się, że NASA wkrótce zaobserwuje krater i potwierdzi nasze przewidywania.

Madiedo oglądał kolizję krótko po przetworzeniu ujęcia przez oprogramowanie teleskopów. Widząc to na ekranie, zdałem sobie sprawę, że jestem świadkiem rzadkiego, niezwykłego zjawiska.

Szczegóły zderzenia opisano w raporcie na łamach pisma Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Księżyc zderzenie meteroid krater rozbłysk José M. Madiedo