Znamy DNA szczepu Y. pestis, który zabił 100 000 londyńczyków

| Ciekawostki
Crossrail

Po wielu latach badań naukowcom udało się w końcu zidentyfikować konkretny szczep Yersinia pestis, który spowodował wielką zarazę w Londynie. Trwająca zaledwie 18 miesięcy (1665-1666) ostatnia wielka epidemia dżumy dymieniczej w Anglii zabiła około 100 000 ludzi, niemal co czwartego mieszkańca Londynu. Naukowcy od lat próbowali zidentyfikować szczep za nią odpowiedzialny, by na tej podstawie lepiej odtworzyć historię epidemii, co ma pomóc w radzeniu sobie z epidemiami w przyszłości.

Materiał genetyczny Yersinia pestis znaleziono u 5 z 42 osób, których ciała znaleziono w Bedlam Burial Ground. Cały projekt poszukiwania DNA bakterii trwał wiele lat, a w jego ramach przebadano ponad 3300 szkieletów. W końcu u kilku z nich, głęboko w miazdze zęba znaleziono to, czego szukano. Materiał genetyczny bakterii przetrwał, gdyż ochroniło go twarde szkliwo zęba. Dalsze badania pozwolą naukowcom na lepsze poznanie historii osób, które padły ofiarą zarazy. Dowiemy się, na przykład, czym się żywiły, czy mieszkały w Londynie, czy też trafiły tam na krótko przed śmiercią. Naukowcy mają też nadzieję dowiedzieć się, dlaczego dawne szczepy dżumy były tak bardzo śmiercionośne. Obecnie spotykane szczepy Yersinia pestis nie są tak niebezpieczne. Niewykluczone, że wpływa na to ogólny stan zdrowia ludzi.

Wielka zaraza w Londynie miała miejsce około 300 lat po Czarnej Śmierci, która zabiła dziesiątki milionów ludzi w całej Europie. Opis zarazy znajdziemy m.in. u Daniela Defoe, który był jej świadkiem.

Londyn dżuma Yersinia pestis epidemia