Los Angeles testuje chłodzącą emulsję do dróg
W Los Angeles, gdzie letnie temperatury regularnie przekraczają 38 stopni Celsjusza, prowadzone są testy chłodzącej szarej emulsji do ulic.
Jak tłumaczą zwolennicy metody, zwykły czarny asfalt pochłania od 80 do 95% promieniowania słonecznego, zaś szara powłoka je odbija. Prowadzi to do ogromnego spadku temperatury powierzchni gruntu.
Podczas demonstracji działania metody Jeff Luzar, dyrektor ds. sprzedaży firmy GuardTop, pokazał, że zaledwie 1 powłoka może zmniejszyć temperaturę ulicy aż o 12 stopni Fahrenheita (ok. 11 stopni Celsjusza).
Los Angeles to 1. miasto, które przetestuje rozwiązanie na drodze publicznej (wstępne testy prowadzono na parkingach).
Mamy nadzieję, że zainspirujemy inne miasta do eksperymentowania z różnymi sposobami zmniejszania efektu wyspy ciepła. Liczymy też na to, że producenci wymyślą coś nowego - podkreśla Greg Spotts z Biura Zarządu Dróg.
Władze będą monitorować reakcje mieszkańców na emulsję oraz jak szybko pod wpływem ruchu o dużym natężeniu warstwa się pobrudzi.
Prof. Alan Barreca z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles uważa, że technologie chłodzenia dróg są lepsze od obecnych rozwiązań, np. klimatyzacji. Nie każdego stać na klimatyzację, istnieją więc obawy, że ucierpią biedniejsze rodziny. Martwi mnie to z moralnego punktu widzenia. Z pomalowanej ulicy skorzystają [zaś] wszyscy. Pomoże to ludziom, którzy muszą przebywać na zewnątrz. [Warto też pamiętać], że niższe temperatury ograniczą korzystanie z klimatyzacji, a to przełoży się na spadek emisji gazów cieplarnianych.
Komentarze (9)
tolep, 14 sierpnia 2017, 21:08
12 F to nie 11 C
Jajcenty, 15 sierpnia 2017, 08:01
Racja. 5/9 * 12oF to jakieś 6,7 oC . Ale formalnie to jesteś winien tautologii albo porównywania faradów z kulombami.
wilk, 15 sierpnia 2017, 15:30
Zapomnieliście odjąć 32. 32 °F to 0 °C. Powyższe 12 °F odpowiada ok. -11 °C.
Jajcenty, 15 sierpnia 2017, 15:34
tomak, 15 sierpnia 2017, 16:52
Mnie bardziej interesuje jak ta emulsja wpływa na bezpieczeństwo użytkowników drogi. Nie jestem specjalistą w tej materii ale tak na chłopski rozum albo ta emulsja szybko się zetrze (czy też pobrudzi/nagumuje) albo jest po prostu śliska (czyt. niebezpieczna). Kolejna sprawa to wpływ odbitego od jasnej powierzchni drogi światła na zdolność kierowania pojazdami... A no tak zapomniałem - tam wszyscy jeżdżą Teslami na autopilocie
thikim, 15 sierpnia 2017, 17:22
Pytanie. Temperatura drogi spadnie. Zgoda.
Ale co z temperaturą budynków przy drodze?
Bo załóżmy temperatura drogi spada o 11 stopni. Ale co jeśli temperatura budynków przy drodze rośnie o 1 stopień? A może maleje?
Superman, 16 sierpnia 2017, 09:08
Ty jesteś winien usprawiedliwienia nieobecności na języku polskim.
Masz na myśli, że odbite promieniowanie słoneczne zostanie pochłonięte przez budynki?
Jajcenty, 16 sierpnia 2017, 13:12
rahl, 18 sierpnia 2017, 22:18
A po co jakaś emulsja, nie lepiej opracować jasny asfalt ?