Minojczycy nie pochodzili z Egiptu

| Humanistyka
Trine Juel, CC

Choć odkrywca kultury minojskiej Arthur Evans uważał, że jej twórcy pochodzili z Egiptu (natrafiwszy na pałac w Knossos, archeolog zwracał uwagę na podobieństwa w sztuce obu cywilizacji), badania genetyczne wykazały, że Minojczycy byli Europejczykami.

Aby przetestować Evansowską hipotezę na temat egipskiego, ewentualnie libijskiego pochodzenia Minojczyków, naukowcy przeanalizowali mitochondrialne DNA z 37 szkieletów, które 4400-3700 lat temu pochowano w jaskiniowym ossuarium (Ayios Charalambos) na równinie Lassithi. Porównano je z mtDNA przedstawicieli 135 współczesnych i historycznych populacji Europy i Afryki. Z relacji George'a Stamatoyannopoulosa z Uniwersytetu Waszyngtońskiego wynika, że Minojczycy okazali się "bardzo podobni do neolitycznych Europejczyków i współczesnych Kreteńczyków [a zwłaszcza mieszkańców równiny Lassithi]". W żadnym razie nie przypominali jednak grup z Egiptu czy Libii.

Wszystko wskazuje więc na to, że cywilizacja minojska powstała dzięki wysiłkowi miejscowych, a nie za sprawą uciekinierów z północnego Egiptu, którzy ok. 5 tys. lat temu zostali wygnani przez najeźdźców z południa. Stamatoyannopoulos podkreśla, że w owym czasie w rejonie śródziemnomorskim panowało spore ożywienie. Minojczycy na pewno kontaktowali się z afrykańskimi sąsiadami, stąd podobieństwa w sztuce.

Wyniki sugerują, że Minojczycy byli potomkami rolników z Anatolii, którzy dotarli do Europy ok. 9 tys. lat temu. Skoro tak, praminojski mógł się rozwinąć z języka praindoeuropejskiego.

Minojczycy Kreta Europejczycy George Stamatoyannopoulos mtDNA mitochondrialne DNA