„Świteź” – gra karciana inspirowana „Balladami i romansami” Mickiewicza

| Humanistyka
Anna Pałosz, Agencja Promocyjna OKO

Ukazała się gra karciana „Świteź”, inspirowana debiutanckim zbiorem wierszy Adama Mickiewicza „Ballady i romanse”. Jest ona zintegrowana z internetową platformą wiedzy. Za koncepcję i realizację projektu odpowiada Agencja Promocyjna OKO.

Twórcom zależało na popularyzacji i zainteresowaniu utworami Mickiewicza osób, które z jednej strony niechętnie sięgają po klasykę, a z drugiej gustują w literaturze fantastycznej i grach.

Czy wszystkie utwory cyklu można „zgrywalizować”? Okazuje się, że nie. O ile „Pani Twardowska” czy „Lilie” to pełne zwrotów i zawirowań opowieści, dostarczające graczom ekscytujących wrażeń, o tyle dzieła o charakterze bardziej lirycznym, z programową „Romantycznością” na czele, grywalizacji się nie poddają. Pokornie przyjęliśmy ten fakt do wiadomości i w naszej grze „rozgrywamy” dziewięć z czternastu utworów. Natomiast wszystkie omówione zostały na platformie wiedzy - napisano na stronie projektu.

Anna Pałosz, Agencja Promocyjna OKO Anna Pałosz, Agencja Promocyjna OKO

Opracowanie merytoryczne zawdzięczamy dr. hab. Pawłowi Bukowcowi, historykowi literatury, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zadanie stworzenia współczesnej formy graficznej dla dzieła powierzono Annie Pałosz; chodziło między innymi o to, by uniknąć tradycyjnego przedstawiania bohaterek „Ballad i romansów”.

Warto podkreślić, że na grafikę projektu duży wpływ wywarł folklor pogranicza litewsko-białoruskiego.

Za mechanikę gry odpowiadał ceniony projektant gier Wojciech Rzadek. Konsultantem groznawczym był zaś dr hab. Tomasz Majkowski, groznawca i polonista z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Praktycznym dostosowaniem efektów projektu do realiów szkolnych zajęła się doświadczona nauczycielka – Biserka Čejović. Jej dziełem są również scenariusze lekcji, wykorzystujące grę i platformę wiedzy, a zarazem zgodne z obowiązującą podstawą programową (do pobrania w zakładce EDUKACJA na platformie wiedzy).

Rozgrywkę przewidziano na 20 min. Może w niej wziąć udział 2-6 graczy w wieku od 8 lat.

Ilustracje do gry, które powiększono do wymiarów 1mx1m, będzie można oglądać od 30 sierpnia do 12 października na wystawie plenerowej w Muzeum Karykatury w Warszawie (wstęp wolny).

Na razie „Świteź” nie będzie sprzedawana. Po odbyciu szkolenia z wykorzystania gry będą ją mogli otrzymać bezpłatnie zarówno nauczyciele, jak i bibliotekarze. Szkolenia są organizowane w Polsce i Litwie.

Instrukcję gry można pobrać w formie pliku PDF.

Świteź gra karciana Ballady i romanse Adam Mickiewicz Agencja Promocyjna OKO