W 2,5 godziny odkryli 49 nowych galaktyk

| Astronomia/fizyka
SARAO

Doktor Marcin Glowacki z Curtin University wraz z zespołem prowadził badania, których celem było przyjrzenie się gazowi tworzącemu gwiazdy w jednej z radiogalaktyk. Naukowcy nie znaleźli jednak gazu w badanej przez siebie galaktyce. Natomiast podczas analizy danych doktor Głowacki zauważył coś innego. Informujemy o przypadkowym odkryciu 49 bogatych w wodór galaktyk w wolnym, trwającym 2 godziny 20 minut, czasie obserwacyjnym teleskopu MeerKAT, czytamy w pracy opublikowanej na łamach Monthy Notices of the Royal Astronomical Society.

Nie spodziewałem się odkrycia niemal 50 nowych galaktyk w tak krótkim czasie. Wykorzystując różne techniki używane podczas pracy z MeerKAT nie tylko odkryliśmy nowe galaktyki, ale ujawniliśmy obecność w nich gazu, mówi Glowacki. Galaktyki zyskały nieformalną zbiorczą nazwę 49ers, na pamiątkę kalifornijskiej gorączki złota z 1849 roku. Dla Glowackiego to samorodki złota na niebie.

Szczególnie interesujące są trzy galaktyki, które wyraźnie połączone są za pomocą gazu. W środkowej z nich powstaje bardzo dużo gwiazd. Prawdopodobnie kradnie ona gaz od sąsiadów, co napędza formowanie się w niej gwiazd. Z czasem dwie pozostałe galaktyki mogą stać się nieaktywne, stwierdza uczony.

Doktor Glowacki mówi, że odkrycie dobrze pokazuje możliwości MeerKAT i dodaje, iż ma zamiar bardziej szczegółowo zbadać nowo odkryte galaktyki.

MeerKAT to radioteleskop składający się z 64 anten w RPA, który wraz z teleskopem HERA (RPA) oraz dwoma zespołami radioteleskopów z Australii Zachodniej utworzy w przyszłości zespół radioteleskopów SKA (Square Kilometre Array) o powierzchni 1 km2.

W 2 5 godziny odkryli 49 nowych galaktyk