Ponad 150 nowych gatunków z Większego Mekongu

Omer Ziv, CC

W zeszłym roku w Subregionie Większego Mekongu naukowcy odkryli ponad 150 nowych gatunków, w tym węża z tęczową głową, maluteńką żabę i jaszczurkę z kolcami.

Każdego roku po długim procesie identyfikacyjnym biolodzy anonsują odkrycie nowych gatunków. Istnieją jednak uzasadnione obawy, że wiele z nich wyginie jeszcze przed pierwszym spotkaniem. Region silnie się bowiem rozwija, prawo jest regularnie łamane, a przemyt zwierząt/roślin rozpowszechniony.

Ze względu na niesamowitą różnorodność form życia Większy Mekong działa na ekologów jak magnes - podkreśla Jimmy Borah z WWF-u. Ścigają się oni z czasem, by upewnić się, że nowe gatunki są [odpowiednio] chronione.

W skład Większego Mekongu wchodzą regiony należące do Kambodży, Laosu, Wietnamu, Tajlandii, Mjanmy oraz chińska prowincja Junnan. Buduje się tu liczne tamy i drogi. Problemem jest także kwitnący handel dzikimi zwierzętami/roślinami, którego większość koncentruje się w tzw. Złotym Trójkącie.

Wielu kolekcjonerów jest skłonnych zapłacić tysiące dolarów lub więcej za najrzadsze, najbardziej unikatowe i najbardziej zagrożone gatunki - dodaje Borah.

W sumie w 2015 r. naukowcy opisali 163 nowe gatunki, w tym 3 płazy, 3 ssaki, 11 ryb, 14 gadów i 126 roślin.

W grupie tej uwagę przykuwa żyjący w wapiennym krasie północnego Laosu wąż Parafimbrios lao z tęczowymi łuskami na szczycie głowy.

Na wyspie Phuket odkryto jaszczurkę Acanthosaura phuketensis z kolcami na głowie i grzbiecie. W Chiang Rai na północy Tajlandii natrafiono zaś na traszkę Tylototriton anguliceps o charakterystycznym czerwono(rudawo)-czarnym ubarwieniu. Teraz wiadomo również, że jeśli ktoś się dobrze przyjrzy, w Kambodży i Wietnamie może spotkać 3-cm żabkę Leptolalax isos, która zmieści się na opuszce palca. Po raz pierwszy zobaczono ją w 2006 r., ale potwierdzenie, że to naprawdę nowy gatunek, zajęło niemal 10 lat.

Naukowcy przypominają, że między 1997 a 2015 r. w Większym Mekongu opisano 2409 nowych gatunków, co daje średnio ok. 2 gatunków tygodniowo.

Większy Mekong nowe gatunki Parafimbrios lao Acanthosaura phuketensis Tylototriton anguliceps Leptolalax isos Jimmy Borah