Analizują nowotwory jak zdjęcia kosmosu

| Medycyna
Cancer Research UK

Brytyjscy naukowcy zastosowali techniki astronomiczne do wyszukiwania odległych obiektów, np. galaktyk, do identyfikowania biomarkerów sygnalizujących agresywność nowotworu. Uzyskane wyniki sugerują, że prawdopodobnie kiedyś subtelne różnice w barwieniu histochemicznym będą analizować komputery.

Rozwiązanie przetestowano pod kątem wykrywania poziomu 3 białek w próbkach od ponad 2 tys. pacjentek z rakiem piersi (proteiny te są powiązane z bardziej agresywnymi guzami). Zespół porównywał dokładność oceny zautomatyzowanego systemu i patologa, który obserwował wycinek pod mikroskopem. Okazało się, że nowe rozwiązanie było co najmniej tak samo dokładne jak metoda manualna, pod względem szybkości biło jednak człowieka na głowę.

Wykorzystaliśmy naturalne nakładanie się technik astronomicznych wykorzystywanych do analizy zdjęć z głębokiego kosmosu [...] i potrzeby wskazania subtelnych różnic w barwieniu próbek guzów [...]. Wyniki były lepsze, niż się spodziewaliśmy. Po wprowadzeniu drobnych poprawek, automatyczne podejście dawało podobną dokładność co czasochłonna ocena manualna. Teraz planujemy większe międzynarodowe studium. Dysponując próbkami od ponad 20 tys. chorych z rakiem piersi, będziemy mogli dalej udoskonalać naszą strategię - cieszy się dr Raza Ali z filii Cancer Research UK przy Uniwersytecie w Cambridge.

Naukowcy podkreślają, że testując nowe leki, trzeba badać tysiące próbek guzów. Zautomatyzowane podejście oznacza, że teraz możemy przeanalizować do 4 tysięcy obrazów dziennie. To z pewnością przyspieszy proces przekładania odkryć [czysto naukowych] na zastosowania kliniczne - dodaje prof. Carlos Caldas.

To wspaniałe, że nasze oprogramowanie do analizy obrazu, które oryginalnie opracowano m.in. do śledzenia zasiedlonych przez życie planet spoza Układu Słonecznego, przydaje się teraz do poprawy rokowań pacjentów onkologicznych [...] - podsumowuje dr Nicholas Walton z Instytutu Astronomii.

analiza obrazu oprogramowanie odległe obiekty głęboki kosmos barwienie histochemiczne agresywność nowotwór Raza Ali