Zużyte banknoty prędzej się rozchodzą

| Psychologia
401K, CC

Ludzie chętniej pozbywają się starych czy brudnych banknotów.

Fizyczny wygląd pieniędzy może wpływać na wydawanie. Konsumenci mają tendencję do wnioskowania, że używane banknoty są [...] skażone, podczas gdy bilety płatnicze prosto spod prasy drukarskiej w mennicy wywołują w nich dumę [zwłaszcza gdy w pobliżu znajdują się inni ludzie, którzy mogą je zobaczyć].

Profesorzy Fabrizio Di Muro z Uniwersytetu w Winnipeg oraz Theodore Noseworthy z Uniwersytetu w Guelph podkreślają, że nie lubimy świadomości, że w naszych dłoniach znalazło się coś, co przeszło wcześniej przez ręce niezliczonych osób. Konsumenci mogą cenić nowe banknoty bardziej od starych, bo te ostatnie wywołują w nich obrzydzenie i chęć pozbycia się.

Kanadyjczycy, których raport ukazał się w Journal of Consumer Research, przeprowadzili serię eksperymentów. Badanym wręczono stare albo nowiutkie banknoty i zapraszano do udziału w zadaniach związanych z robieniem zakupów. Okazało się, że generalnie wydawali oni więcej zniszczonych pieniędzy, a kiedy testowano spostrzeżenie, że ludzie wydają więcej, gdy dysponują kwotą uskładaną z paru banknotów o niższym nominale (np. czterema biletami 5-dol.), niż gdy w ich portfelu znajduje się jeden banknot o wyższej wartości (20 dol.), zauważono, że fizyczność waluty może wzmocnić, osłabić, a nawet znieść ten efekt. Wykazano bowiem, że ochotnicy woleli zapłacić starym banknotem niż kilkoma nowymi o tej samej wartości. Kiedy jednak czuli się społecznie monitorowani, wydawali raczej pieniądze, które dopiero wprowadzono do obiegu.

Psycholodzy wyjaśniają, że choć postrzegamy walutę jako sposób na zdobycie dóbr, a nie produkt, pieniądze podlegają tym samym wnioskowaniom i zniekształceniom co towary, jakie możemy za nie kupić.

banknoty pieniądze waluta brudne zużyte duma obrzydzenie