Zużyte banknoty prędzej się rozchodzą

| Psychologia
Postaw mi kawę na buycoffee.to
401K, CC

Ludzie chętniej pozbywają się starych czy brudnych banknotów.

Fizyczny wygląd pieniędzy może wpływać na wydawanie. Konsumenci mają tendencję do wnioskowania, że używane banknoty są [...] skażone, podczas gdy bilety płatnicze prosto spod prasy drukarskiej w mennicy wywołują w nich dumę [zwłaszcza gdy w pobliżu znajdują się inni ludzie, którzy mogą je zobaczyć].

Profesorzy Fabrizio Di Muro z Uniwersytetu w Winnipeg oraz Theodore Noseworthy z Uniwersytetu w Guelph podkreślają, że nie lubimy świadomości, że w naszych dłoniach znalazło się coś, co przeszło wcześniej przez ręce niezliczonych osób. Konsumenci mogą cenić nowe banknoty bardziej od starych, bo te ostatnie wywołują w nich obrzydzenie i chęć pozbycia się.

Kanadyjczycy, których raport ukazał się w Journal of Consumer Research, przeprowadzili serię eksperymentów. Badanym wręczono stare albo nowiutkie banknoty i zapraszano do udziału w zadaniach związanych z robieniem zakupów. Okazało się, że generalnie wydawali oni więcej zniszczonych pieniędzy, a kiedy testowano spostrzeżenie, że ludzie wydają więcej, gdy dysponują kwotą uskładaną z paru banknotów o niższym nominale (np. czterema biletami 5-dol.), niż gdy w ich portfelu znajduje się jeden banknot o wyższej wartości (20 dol.), zauważono, że fizyczność waluty może wzmocnić, osłabić, a nawet znieść ten efekt. Wykazano bowiem, że ochotnicy woleli zapłacić starym banknotem niż kilkoma nowymi o tej samej wartości. Kiedy jednak czuli się społecznie monitorowani, wydawali raczej pieniądze, które dopiero wprowadzono do obiegu.

Psycholodzy wyjaśniają, że choć postrzegamy walutę jako sposób na zdobycie dóbr, a nie produkt, pieniądze podlegają tym samym wnioskowaniom i zniekształceniom co towary, jakie możemy za nie kupić.

banknoty pieniądze waluta brudne zużyte duma obrzydzenie