Nowy sposób na biopaliwo
Profesor James Dumesic z University of Wisconsin-Madison opracował prostą technologię produkcji biopaliwa. Wykorzystuje ona dwustopniowy proces chemiczny, znacznie bardziej wydajny niż obecnie stosowane metody. W jej efekcie powstaje paliwo, które jest identyczne na poziomie molekularnym z paliwem używanym z samolotach, silnikach diesla i silnikach benzynowych.
Profesor Dumesic postanowił zwrócić się ku reakcjom chemicznym, zamiast polegać na mikroorganizmach, które są najczęściej wykorzystywane do produkcji biopaliw. Proces chemiczny przebiega w wyższych temperaturach i jest tysiące razy szybszy niż produkcja z wykorzystaniem mikroorganizmów. Dzięki temu wymaga użycia mniejszych, tańszych reaktorów. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że używane katalizatory można ponownie wykorzystać, tymczasem mikroorganizmy giną i trzeba je uzupełniać. Co więcej cały proces jest podobny do technologii obecnie stosowanych w rafineriach oleju, dzięki czemu jego wdrożenie będzie stosunkowo proste.
Pomysł Dumesica polega na zastosowaniu dwóch reaktorów. W pierwszym z nich roztwór wody i cukru przechodzi przez katalizator z platyny i renu. Reakcja przebiega w temperaturze 226 stopni Celsjusza, a w jej wyniku od cukru jest odłączane pięć z sześciu atomów tlenu. W efekcie powstaje mieszanina węglowodorów, która na powierzchni wodnego roztworu formuje warstwę podobną do oleju. Olej ten jest następnie przepompowywany do drugiego reaktora. Tam przechodzi przez całą serię katalizatorów, dzięki czemu powstają różne rodzaje paliwa. Jeśli np. przepuścimy go przez katalizator składający się z miedzi i magnezu, otrzymamy paliwo do silników diesla i samolotów.
Co więcej, jak informuje Dumesic, alkohole i kwasy organiczne, które powstają w pierwszym z reaktorów można wykorzystać też do produkcji tworzyw sztucznych i odczynników chemicznych.
Profesor chce, by docelowo cukry wykorzystywane do produkcji biopaliwa w jego reaktorze pochodziły z celulozy zawartej w odpadach roślinnych, a nie z roślin uprawnych. Tylko wówczas będzie można mówić, że produkcja biopaliw jest korzystna dla środowiska. Obecnie jednak enzymy wykorzystywane do pozyskiwania cukrów z celuluzy są bardzo drogie, co wpływa na cenę całej technologii.
Z drugiej jednak strony ma ona niezaprzeczalne plusy. Proces pozyskiwania węglowodorów jest znacznie prostszy niż w przypadku tradycyjnych paliw kopalnych, a uzyskane w ten sposób paliwo charakteryzuje się aż o 30% wyższą gęstością energetyczną.
Komentarze (11)
googster, 23 września 2008, 20:49
każdy kto regularnie czyta KW zauważył chyba, że ostatnio wątki o nowych sposobach wytwarzania biopaliwa pojawiają się bardzo często. Każdy nowy opisywany sposób jest "bardziej wydajny niż obecnie stosowane metody" To bardzo dobrze - skoro mamy tyle metod chyba w końcu coś z tego będzie. Czekam tylko na rozsądne i proste medowy wykorzystania celulozy - nie chcę głodować aby móc wlać paliwo do baku....
k0mandos, 23 września 2008, 20:56
Tyle, że obecnie stosowane metody są stosowane gdzie? Tam gdzie nowe znajdą za chwilę zastosowanie, czyli z dala od człowieka-konsumenta.
mikroos, 23 września 2008, 21:02
Czasami mam wrażenie, że większość osób kompletnie nie rozumie realiów, w jakich przeprowadza się badania naukowe. To oczywiście można zrozumieć, ale warto mieć świadomość, że eksperymentów nie robi się w tydzień ani w miesiąc, a żaden rozsądny inwestor nie właduje swoich pieniędzy w uruchomienie na skalę przemysłową technologii, której dokładnie nie rozumie.
k0mandos, 23 września 2008, 21:11
To dlaczego nie napiszą po ludzku, tak jak to ująłeś: "bardziej wydatny, niż te, które do tej pory są poddawane eksperymentom/badaniom". Nie mam zamiaru czepiać się o każde słówko, ale tu chodzi o bardziej globalną kwestię. To tak jakby pokazywać nam lody z coraz to lepszymi polewami, ale zza szybki. Nie twierdze, że źle, że takie badania są prowadzone, ale fajnie by było, gdyby taki biznes już wchodził w życie.
mikroos, 23 września 2008, 21:16
Nie chcę, żeby to zabrzmiało złośliwie, ale to Ty sam z własnej inicjatywy szukasz najświeższych informacji o najnowszych odkryciach. Przecież możesz zawsze poszukać serwisów o rozwoju przemysłu albo wiadomościach z rynku - takich serwisów także jest mnóstwo. Wchodząc na strony serwisu o hodowli trzody chlewnej też byś narzekał, że nie ma informacji o produkcji odrzutowców?
k0mandos, 23 września 2008, 21:47
Zauważ subtelną granicę, między odkryciem a jego zastosowaniem. Treść artykułu jest skonstruowana tak, jak gdyby ów nowa metoda miałaby zastąpić w niedalekiej przyszłości mało wydajne, choć powszechnie już stosowane.
Oczywiście, że sam poszukuje informacji. Nawet z własnej inicjatywy je komentuje. Nie próbuje tu zarzucić bezcelowości pisania o takich odkryciach, tym bardziej samej ich istoty. Po prostu jest to dla mnie jak na nasze realia dosyć odległa przyszłość, bardziej odległa i nieosiągalna, niż inne. Tym bardziej, że jak wspomniał googster, temat jest poruszany dosyć często. Pointując, nie spodziewajmy się zbyt szybko rewolucji w energetyce transportu, bo póki co nie nadejdzie (jak odrzutowce na stronach hodowli trzody ).
Aminanimator, 23 września 2008, 22:26
Wspólne zaszeregowanie silników diesla i samolotów świadczy, iż coś tu jest "nie tak". Kolejna "kaczka dziennikarska"?
mikroos, 23 września 2008, 22:29
Być może po prostu powstaje mieszanina, z której można następnie wyizolować poszczególne paliwa. Zaznaczam: to tylko spekulacja.
Mariusz Błoński, 23 września 2008, 23:17
Zauważ, że na początku jest mowa o podobieństwie na poziomie molekularnym. Idzie tu o to, że w paliwie dieslowskim i do samolotów węgiel jest ułożony w długie łańcuchy. Stąd ich postawienie obok siebie.
Mariusz Błoński, 23 września 2008, 23:19
To jest to, na co zwrócił uwagę Mikroos.
Staramy się opisywać najnowsze odkrycia i technologie. Oznacza to, że znaczna część z nich trafi do naszych rąk za wiele lat, a inne nigdy nie wyjdą z laboratoriów. A w przypadku jeszcze jakiejś części okaże się, że to żadne odkrycia, bo naukowcy celowo bądź przypadkiem zafałszowali wyniki i ich praca nadaje się do wyrzucenia.
este perfil es muy tonto, 23 września 2008, 23:25
(zadanie dla hackerów-umieścić informację o odrzutowcach na stronie o trzodzie chlewnej)