Jeśli nic się nie zmieni, najrzadsze europejskie ptaki morskie wyginą w ciągu 61 lat

Muchaxo, CC

Jeśli burzyki balearskie (Puffinus mauretanicus), najrzadsze europejskie ptaki morskie, będą nadal tonąć, zaplątawszy się w sieciach rybackich i żyłkach wędkarskich, wyginą w ciągu 61 lat.

Autorzy publikacji z Journal of Applied Ecology wyliczyli, że pozostało ok. 3 tys. rozmnażających się par. Choć głównym zagrożeniem dla gatunku jest zaplątanie w sprzęt do łowienia, biolodzy wspominają też o drapieżnikach, m.in. kotach i innych małych ssakach. Dane demograficzne zbierano w latach 1985-2014 w jednej z największych kolonii na świecie.

Przeżywalność dorosłych , a zwłaszcza młodych dorosłych osobników jest dużo niższa niż sądzono. Gatunek jest niestabilny i kroczy po ścieżce ku wyginięciu - opowiada prof. Tim Guilford z Wydziału Zoologii Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Szacunki pokazują, że w około połowie przypadków do zgonu dorosłych osobników dochodzi wskutek zaplątania w sieci i żyłki. Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Hiszpanii zaznaczają, że szczególnym zagrożeniem są włoki denne. Wg Guilforda, bardzo dużo mogłoby zmienić zarzucanie sieci nocą, gdy ptaki nie są aktywne.

burzyk balearski Puffinus mauretanicus wyginięcie sieci włoki denne Tim Guilford